راهنمای تصویری سامانه مرسولات ثبت اسناد و املاک

زمان تقریبی مطالعه این مطلب: ۶ دقیقه

راهنمای تصویری سامانه مرسولات ثبت اسناد و املاک

ابتدا وارد سامانه مرسولات ثبت اسناد و املاک به نشانی ذیل شوید:

https://sabtasnad.post.ir

برای این امر بهتر است از مرورگر Google Chrome استفاده کنید.

سامانه مرسولات ثبت اسناد و املاک

در قسمت ورود به سامانه مرسولات ثبت اسناد و املاک، با وارد کردن نام کاربری و رمز عبوری که به شما اختصاص یافته است، وارد سامانه شوید.

دفتر اسناد رسمی

دفتر اسناد رسمی

وارد محیط اصلی سامانه خواهید شد.

دفتر اسناد رسمی

در بدو ورود بهتر است رمز عبور خود را تغییر دهید.

برای اینکار، روی نام خود (نام سردفتر) کلیک و سپس گزینه تغییر رمز عبور را انتخاب کنید.

دفتر اسناد رسمی

در این قسمت، رمز عبور فعلی و رمز عبور جدید را وارد کرده و روی گزینه ذخیره کلیک کنید.

دفتر اسناد رسمی

بعد از چند لحظه انتظار، پیام رمز عبور با موفقیت تغییر کرد، نمایش داده خواهد شد.

دفتر اسناد رسمی

دفتر اسناد رسمی


ثبت و ورود اطلاعات

برای وارد کردن اطلاعات، روی گزینه دفاتر اسناد رسمی کلیک کنید.

سپس گزینه ثبت سند برای افراد حقیقی یا ثبت سند برای افراد حقوقی را انتخاب کنید.

وارد محیط اصلی ثبت سند خواهید شد.

دفتر اسناد رسمی

دفتر اسناد رسمی

اطلاعات مورد نیاز فیلدها را تکمیل می‌کنیم.

دقت داشته باشید هنگام ثبت سند اشخاص حقیقی، شماره موبایل مالک را حتما به صورت ۰۹۱۲۱۱۱۱۱۱۱ وارد کنید. ورود به صورت ۹۸۹۱۲۱۱۱۱۱۱۱+ یا ۹۱۲۱۱۱۱۱۱۱ پذیرفته نیست و در عملیات پستی اختلال ایجاد خواهد کرد.

در پایین صفحه با گزینه‌های بستن، فرم جدید با حفظ اطلاعات ملک، فرم جدید و ذخیره مواجه هستیم.

با کلیک بر روی گزینه ذخیره اطلاعات وارد شده به عنوان یک ردیف (یک رکورد) به قسمت پایین صفحه اضافه خواهد شد.

با کلیک بر روی گزینه فرم جدید با حفظ اطلاعات ملک اطلاعات وارد شده مربوط به ملک حفظ و سایر اطلاعات حذف خواهد شد تا اطلاعات مالک دیگر این ملک را وارد کنید.

با کلیک بر روی گزینه فرم جدید، کلیه اطلاعات وارد شده حذف و فرم خام جهت وارد کردن تمام اطلاعات آماده استفاده خواهد بود.

در این بین اگر هنگام ورود اطلاعات اشتباهی رخ داده باشد، می‌توان آن ردیف (رکورد) را حذف کرد و اطلاعات را مجددا وارد کرد.

بعد از وارد کردن کلیه ردیف‌های (رکوردها) مورد نیاز روی گزینه بستن کلیک کنید.

دقت کنید بعد از کلیک بر روی گزینه بستن، امکان هیچ گونه تغییر و یا حذف کردنی فراهم نیست.

بعد از بستن وارد مشاهده اسناد ثبت شده قبلی شده و تاریخ ارسال را مشخص کرده و نسبت به پرداخت هزینه‌ها از طریق دستگاه POS اقدام کنید.

بعد از پرداخت رسید و بارکد مربوطه نمایش داده خواهد شد که با استفاده از گزینه چاپ (Print the report) می‌توانید آن را به تعداد لازم چاپ کنید.

دفتر اسناد رسمی

همچنین می‌توانید برای چاپ رسید و بارکد اطلاعاتی که قبلا وارد کرده‌اید، وارد منوی مشاهده اسناد ثبت شده قبلی شوید.

دفتر اسناد رسمی

وارد صفحه مشاهده لیست اسناد ثبت شده خواهید شد.

سپس باید بازه زمانی را مشخص کرده و روی گزینه نمایش کلیک کنید.

دفتر اسناد رسمی

دفتر اسناد رسمی

دفتر اسناد رسمی

دفتر اسناد رسمی

بعد از کلیک بر روی گزینه نمایش کلیه اسناد ثبت شده در بازه زمانی مشخص شده نمایش داده خواهد شد.

دفتر اسناد رسمی

در سمت راست هریک از اسناد ثبت شده، گزینه نمایش وجود دارد.

سندی که قصد دارید رسید و بارکد آنرا چاپ کنید از فهرست پیدا کرده و روی گزینه نمایش آن کلیک کنید.

رسید و بارکد مربوطه نمایش داده خواهد شد که با استفاده از گزینه چاپ (Print the report) می‌توانید آن را به تعداد لازم چاپ کنید.

دفتر اسناد رسمی

در پایان هر روز کاری می‌توانید گزارشی کامل از اسناد ثبت شده تهیه کنید.

برای اینکار مطابق آنچه گفته شد وارد صفحه مشاهده لیست اسناد ثبت شده شوید.

پس از مشخص کردن بازه زمانی روی گزینه نمایش کلیک کنید.

دفتر اسناد رسمی

سپس مطابق تصویر ذیل گزینه مربوطه (انتخاب تمام موارد) را تیک زده و سپس روی گزینه چاپ کلیک کنید.

دفتر اسناد رسمی

دفتر اسناد رسمی


مدارک مورد نیاز

درخواست صدور سند مالکیت کاداستری به کاداستری:

  1. فرم تقاضا به تعداد مالک یا مالکین
  2. اصل خلاصه معامله (چنانچه خلاصه‌ای در سیستم وجود نداشته باشد ضمن تماس با مالک از طریق اداره کل اقدام می‌گردد)
  3. کپی بنچاق
  4. کپی شناسنامه مالک یا مالکین
  5. کپی کارت ملی مالک یا مالکین
  6. کپی وکالتنامه و کپی شناسنامه و کارت ملی وکیل (در صورت احراز وکیل)

درخواست صدور سند دفترچه‌ای به کاداستری:

  1. فرم تقاضا به تعداد مالک یا مالکین
  2. اصل خلاصه معامله (در صورت نداشتن خلاصه = بنچاق برابر با اصل توسط دفترخانه تنظیم کننده سند، ممهور به مهر بیع شرط یا عدم بیع شرط)
  3. کپی بنچاق
  4. کپی شناسنامه مالک یا مالکین
  5. کپی کارت ملی مالک یا مالکین
  6. اصل سند (جهت اخبار یا ابطال)
  7. کپی وکالتنامه و کپی شناسنامه و کارت ملی وکیل (در صورت احراز وکیل)

درخواست صدور سند کاداستری یکی از قطعات تفکیکی:

  1. فرم تقاضا به تعداد مالک یا مالکین
  2. اصل خلاصه معامله
  3. کپی بنچاق
  4. کپی شناسنامه مالک یا مالکین
  5. کپی کارت ملی مالک یا مالکین
  6. کپی صورتجلسه تفکیکی
  7. چنانچه آخرین قطعه باشد اخذ اصل سند مالکیت الزامی است

درخواست صدور سند ورثه ای:

  1. فرم تقاضا به تعداد وراث
  2. برگه حصر وراثت برابر اصل شده
  3. برگه واریز مالیات بر ارث برابر اصل شده
  4. کپی شناسنامه و کارت ملی تمام وراث
  5. اصل خلاصه معامله و کپی بنچاق (در صورت انتقال)
  6. کپی مصدق وصیت نامه در صورت وجود
  7. کپی وکالتنامه و کپی شناسنامه و کارت ملی وکیل (در صورت احراز وکیل)
  8. اصل سند مالکیت
  9. مراجعه به اداره ثبت در این دو صورت:  الف) سند در ید یکی از وراث می‌باشد ب) سند مفقود گردیده است

تقاضای صدور سند کاداستری در اجرای ماده ۱۰۶ آیین نامه قانون ثبت:

  1. فرم تقاضا به تعداد قطعات
  2. فرم ماده ۱۰۶ در دو برگ می‌باشد:  الف) برگ اول با قید ۱- نام و نام خانوادگی ۲- پلاک ثبتی ۳- شماره صورت مجلس تفکیکی و امضا و اثر انگشت ب) برگ دوم: ستونهای مربوط به اختصاص انباری و پارکینگ به آپارتمان مربوطه ضمنا با نظر مالک پر شود.  تذکر: به هیچ عنوان اشتباهی رخ ندهد در غیر اینصورت سند مالکیت جهت اصلاح تعویض نخواهد شد.
  3. کپی صورت جلسه تفکیکی
  4. کپی شناسنامه مالک
  5. کپی کارت ملی مالک
  6. کپی وکالتنامه و کپی شناسنامه و کارت ملی وکیل (در صورت احراز وکیل)
  7. اصل سند

درخواست صدور سند المثنی – انتقال اجرایی – صدور سند در اجرای رای هیات نظارت – قانون تعیین تکلیف (ماده ۱۴۷) – تجمیع – ماده ۴۵ – ماده ۱۴۹ – ماده ۷۱ – ماده ۱۰۴ مکرر در اداره ثبت انجام می‌پذیرد.


تلفن مرکز پشتیبانی سامانه: ۸۸۱۱۳۷۶۶ داخلی ۱۶۲۰

تهیه کننده: احسان صادقیان، دفتریار دفتر اسناد رسمی ۷۷۸ تهران

post ۴۳۸