قیمت فروش خودرو، موتورسیکلت، ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

قیمت فروش و مجموع ارزش گمرکی خودروها

قیمت فروش و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودروها و موتورسیکلت‌های تولید داخل و وارداتی

(مبنای محاسبه مالیات، عوارض و حق‌الثبت و حق‌التحریر)

ارزش انواع ماشین آلات راهسازی و کشاورزی و موتورسیکلت

ارزش انواع ماشین آلات راهسازی و کشاورزی (اعم از تولید و مونتاژ داخل یا وارداتی)

(مبنای محاسبه حق‌الثبت و حق‌التحریر)

نامه امور مالیاتی در تعیین مرجع رفع ابهام از جدول مالیاتی اتومبیل‌ها

نامه ۱۱۶۱۵ – ۱۳۹۰/۰۹/۰۲

جناب آقای دشتی اردکانی. رئیس محترم کانون سردفتران و دفتریاران

با احترام. بازگشت به نامه شماره ۶۹۷۲ – ۱۳۹۰/۰۷/۲۰ به آگاهی می‌رساند: جهت اطلاع از «ارزش خودروهای وارداتی یا تولید داخل» موضوع مواد ۴۲ و ۴۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷ لازم است با دفتر فنی و اعتراضات مودیان مالیات بر ارزش افزوده به نشانی تهران – خ انقلاب خ نجات اللهی – نرسیده به خ سمیه نبش کوچه شهید محمدی و شماره نمابر ۰۲۱۸۸۹۲۰۴۱۱ مکاتبه و پاسخ مکتوب دریافت نمائید. همچنین شماره تلفن‌های ۸۳۲۷۱۰۰۵ و ۸۸۸۰۵۱۰۶ نیز جهت پاسخگوئی به موارد ابهام احتمالی در اختیار می‌باشد.

امیرحسن علی حکیم. سرپرست معاونت مالیات بر ارزش افزوده

سازمان امور مالیاتی کشور: تهران، میدان امام خمینی، خیابان باب همایون، خیابان داور، سازمان امور مالیاتی کشور کدپستی: ۱۱۱۴۹۴۳۶۶۱ تلفن: ۳۹۹۰۳۹۹۰

دفتر فنی و مدیریت ریسک مالیاتی: تهران، میدان امام خمینی، خیابان باب همایون، خیابان داور، سازمان امور مالیاتی کشور کدپستی: ۱۱۱۴۹۴۳۶۶۱ تلفن: ۳۹۹۰۳۵۳۲

اداره کل امور مالیاتی استان تهران: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از میرداماد، خیابان سرو، پلاک ۶ کدپستی: ۱۹۶۸۹۴۴۱۱۱ تلفن: ۸۸۱۹۷۹۶۰ – ۸۸۱۹۷۹۶۱ – ۸۸۱۹۷۹۶۲ – ۸۸۱۹۷۹۶۳ – ۸۸۱۹۷۹۶۴

اداره کل امور مالیات بر ارزش افزوده شهر تهران: تهران، خیابان احمد قصیر (بخارست)، خیابان دهم، پلاک ۹ کدپستی ۱۵۱۴۷۴۷۴۱۱

اداره کل امور مالیات بر ارزش افزوده شهر تهران: تهران، خیابان احمد قصیر (بخارست)، خیابان هشتم، پلاک ۱ کدپستی ۱۵۱۴۷۳۶۵۱۱ تلفن: ۸۸۵۲۱۳۸۱ – ۸۸۵۳۰۳۷۳

اداره کل مالیات بر ارزش افزوده شهر تهران (ساختمان سلیمانیه): تهران، خیابان آذربایجان، خیابان شهید محسن سلیمانیه (پیروز)، پلاک ۱۷ کدپستی ۱۳۱۸۸۴۳۷۵۱ تلفن: ۶۶۹۴۹۷۹۸ – ۶۶۵۹۵۹۴۵ – ۶۶۵۹۵۹۴۲ – ۶۶۹۴۸۹۵۰ – ۶۶۵۹۴۷۵۴

دریافت مأخذ محاسبه مالیات و عوارض و حق الثبت خودروهای جدید: طبقه سوم – واحد ۹

آدرس معاونت مالیات بر ارزش افزوده (دفتر فنی و اعتراضات مودیان): تهران، خیابان انقلاب، خیابان استاد نجات اللهی، نرسیده به خیابان سمیه، نبش کوچه شهید محمدی، پلاک ۹۱، طبقه همکف کدپستی ۱۵۹۹۹۵۳۶۱۱

تماس با اداره کل امور مالیاتی شهر و استان تهران

شماره تماس ادارات امور مالیاتی شهر و استان تهران

تلفن مدیران ستادی و اجرایی

قوانین مرتبط

ماده ۲۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰- عوارض سالانه کلیه وسائط نقلیه اعم از خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت‌ها به شرح ذیل تعیین می‌شود:
الف ۔ وسائط نقلیه تولید داخل معادل یک در هزار قیمت فروش کارخانه و وسائط نقلیه وارداتی معادل یک و نیم در هزار مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مشمول عوارض سالانه می‌شوند. مأخذ محاسبه عوارض موضوع این بند مأخذ مذکور در تبصره (۱) ماده (۲۸) این قانون است.
ب ۔ وسائط نقلیه در شهرهای آلوده تا ده سال پس از تولید با مأخذ مذکور در تبصره (۱) ماده (۲۸) این قانون و معادل یک‌بیستم نرخ‌های مندرج در جدول ماده مذکور مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه علاوه بر عوارض موضوع بند «الف» این ماده می‌شوند. پس از سال دهم تولید، هر سال به میزان ده درصد (۱۰٪) به نرخ پایه عوارض آلایندگی وسائط نقلیه مذکور اضافه می‌شود تا حداکثر به دو برابر نرخ پایه افزایش یابد. وسائط نقلیه‌ای که نرخ عوارض سالانه آلایندگی آنها در جدول ذیل ماده (۲۸) صفر می‌باشد، تا سپری شدن پنج سال از سال تولید، از پرداخت عوارض سالانه آلایندگی معاف می‌باشند و پس از آن، وسائط نقلیه سنگین با نرخی معادل یک‌دهم نرخ‌های مندرج در ردیف (D) جدول ماده (۲۸) و سایر وسائط نقلیه با نرخی معادل یک‌دهم نرخ‌های مندرج در ردیف (C) جدول مذکور مشمول عوارض سالانه آلایندگی می‌باشند. در مورد خودروهایی که تولید یا واردات آنها متوقف می‌شود، مأخذ محاسبه توسط سازمان و متناسب با آخرین سال تولید یا واردات تعیین می‌شود. فهرست شهرهای آلوده که وسائط نقلیه با پلاک انتظامی متعلق به شهرهای مذکور مشمول عوارض سالانه آلایندگی می‌شوند، حداکثر تا پایان دی‌ماه هر سال با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و تصویب هیأت وزیران برای اجراء در سال بعد تعیین می‌شوند.
تبصره ۱- وزارت کشور مکلف است با ایجاد سامانه الکترونیک متمرکز عوارض سالانه وسائط نقلیه، امکان پرداخت و صدور الکترونیکی مفاصاحساب عوارض موضوع بندهای «الف» و «ب» این ماده را برای مالکان و استعلام برخط میزان عوارض پرداخت‌نشده مربوط به وسائط نقلیه را برای نیروی انتظامی و دفاتر اسناد رسمی فراهم کند.
تبصره ۲- پرداخت عوارض موضوع بندهای «الف» و «ب» این ماده بر عهده مالک است. مالکان وسائط نقلیه مکلفند عوارض مذکور هر سال را تا پایان همان سال پرداخت نمایند. چنانچه مالکیت وسائط نقلیه مذکور پس از سال تولید تغییر نماید، پرداخت عوارض سالانه و عوارض سالانه آلایندگی موضوع این ماده از سال انتقال بر عهده مالک جدید است.
تبصره ۳- وسائط نقلیه‌ای که گواهی اسقاط دارند، در سال اسقاط، مشمول عوارض بند «ب» موضوع این ماده نمی‌شوند.
تبصره ۴- کلیه وسائط نقلیه که قبل یا بعد از لازم‌الاجراء شدن این قانون شماره‌گذاری شده باشند نیز مشمول عوارض موضوع این ماده می‌شوند.
تبصره ۵- ثبت سند انتقال وسائط نقلیه توسط دفاتر اسناد رسمی و یا تعویض پلاک توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (معاونت راهنمایی و رانندگی)، منوط به تسویه عوارض بندهای «الف» و «ب» این ماده مربوط به وسائط نقلیه مورد معامله و سایر وسائط نقلیه متعلق به انتقال‌دهنده و انتقال گیرنده است.
تبصره ۶- پرداخت عوارض موضوع بندهای «الف» و «ب» این ماده هرسال، حداکثر تا پایان همان سال، موجب برخورداری از تخفیف به میزان بیست درصد (۲۰٪) است.
تبصره ۷- پرداخت عوارض مذکور پس از موعد مقرر مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل ده درصد (۱۰٪) عوارض سالانه است و در صورت تأخیر بیش از یک‌ماه، علاوه بر جریمه مذکور مشمول جریمه‌ای معادل دو درصد (۲٪) عوارض سالانه به ازای هر ماه نسبت به مدت تأخیر است.
تبصره ۸- در صورتی که مالک یا مالکان خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت از پرداخت عوارض موضوع این ماده به مدت پنج‌سال از سال مالکیت، خودداری نمایند و یا مبلغ عوارض و جریمه پرداخت‌نشده از پنج درصد (۵٪) نصاب معاملات کوچک موضوع جزء (۱) ماده (۳) قانون برگزاری مناقصات مصوب ۱۳۸۳/۱/۲۵، بیشتر شود، نیروی انتظامی موظف است براساس فهرست اعلامی وزارت کشور نسبت به توقف وسائط نقلیه مزبور تا پرداخت بدهی اقدام کند.
تبصره ۹- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و شهرداری‌ها مکلفند امکان دسترسی برخط به پایگاه اطلاعات وسائط نقلیه خود را با رعایت طبقه‌بندی برای وزارت کشور فراهم کنند.
تبصره ۱۰- وزارت کشور موظف است نسبت به اطلاع‌رسانی در خصوص وظایف و تکالیف مالکان وسائط نقلیه به طرق مقتضی از جمله از طریق ارسال پیامک اقدام کند.
تبصره ۱۱- آیین‌نامه اجرائی این ماده ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون با پیشنهاد وزارت کشور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰- نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت، به استثنای ماشین‌های راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها، مشمول مالیات نقل و انتقال به شرح ذیل می‌باشند:
تولید داخل به میزان یک درصد (۱٪) و وارداتی دو درصد (۲٪) به مأخذ مذکور در تبصره (۱) ماده (۲۸) این قانون برای سال تولید. مأخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده تا شش سال پس از سال تولید، سالانه ده درصد (۱۰٪) همان مأخذ کاهش می‌یابد و برای سال‌های ششم به بعد، چهل درصد (۴۰٪) مأخذ یادشده است.
تبصره ۱- ثبت سند انتقال وسائط نقلیه توسط دفاتر اسناد رسمی و یا تعویض پلاک توسط نیروی انتظامی، منوط به پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده و به ترتیبی است که سازمان مقرر می‌کند. مراجع مزبور در صورت تخلف از این حکم، ملزم به پرداخت دوبرابر مالیات پرداخت‌نشده هستند.
تبصره ۲- اولین انتقال خودرو از کارخانجات سازنده و یا وصل‌کننده قطعات پیش‌ساخته (مونتاژکننده) داخلی و یا واردکنندگان (نمایندگی‌های رسمی شرکتهای خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه انتقال به صورت صلح و هبه به نفع دولت مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده می‌شود.
تبصره ۳- نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت با پلاک انتظامی مناطق آزاد تجاری – صنعتی مشمول مالیات موضوع این ماده نمی‌شود.

ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی:   اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مأمورین رسمی در حدود صلاحیت آنها و بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند رسمی است.

ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی:  نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می‌شود، دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکور در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین‌شده از سوی راهنمایی و رانندگی برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌ها و دیون معوق و تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه نمایند.
تبصره ۱– نیروی انتظامی می‌تواند با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، امکان استقرار دفاتر اسناد رسمی را به تعداد کافی در مراکز تعویض پلاک فراهم آورد.
تبصره ۲– آیین‌نامه نحوه اجرای این ماده و نحوه حضور دوره‌ای و با رعایت نوبت برای تمامی دفاتر اسناد رسمی در مراکز تعویض پلاک توسط وزارتخانه‌های دادگستری و کشور و نیروی انتظامی ظرف یک ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

آیین‌نامه اجرایی ماده (۲۹) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی

ماده ۱– در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
الف – بررسی اصالت وسیله نقلیه: مطابقت مشخصات و مختصات فنی وسیله نقلیه با اسناد مسلم‌الصدور و سوابق شماره گذاری توسط کارشناس راهنمایی و رانندگی.
ب – تعویض پلاک: فک پلاک متعلق به مالک از روی وسیله نقلیه و اختصاص پلاک به منتقل‌الیه و ثبت اطلاعات منتقل‌الیه به عنوان آخرین مالک در سامانه شماره گذاری و صدور سند مالکیت و کارت شناسایی خودرو و نصب پلاک مربوط به مالک جدید بر روی وسیله نقلیه.
پ – دیون معوق: مالیات و عوارض پرداخت نشده وسیله نقلیه تا زمان تعویض پلاک.
ت – جریمه‌ها: جریمه‌های مربوط به تخلفات رانندگی با وسیله نقلیه مورد معامله تا زمان انتقال مالکیت.
ث – مراکز تعویض پلاک: مراکز خدمات خودرویی که با مجوز و تحت نظارت راهنمایی و رانندگی فعالیت می‌نمایند.
ماده ۲– دارندگان وسایل نقلیه یا نماینده قانونی آنان مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسیله نقلیه در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا با در دست داشتن مدارک مالکیت وسیله نقلیه به ادارات راهنمایی و رانندگی و یا مراکز تعویض پلاک مراجعه نمایند.
ماده ۳– ادارات راهنمایی و رانندگی و مراکز تعویض پلاک مکلفند نسبت به بررسی و احراز اصالت وسیله نقلیه، هویت دارندگان وسایل نقلیه، اخذ گواهی دیون معوق، جریمه‌های رانندگی و تعویض پلاک به نام مالک جدید اقدام نمایند.
تبصره – چنانچه وسیله نقلیه فاقد اصالت تشخیص داده شود یا دارای منع قانونی نقل و انتقال باشد پلاک آن تعویض نمی‌شود.
ماده ۴– دفاتر اسناد رسمی مجاز به صدور سند نقل و انتقال وسیله نقلیه قبل از مراجعه دارندگان وسایل نقلیه به ادارات راهنمایی و رانندگی و یا مراکز تعویض پلاک نمی‌باشند.
ماده ۵ – راهنمایی و رانندگی موظف است به منظور سهولت و تسریع در اجرای این آیین‌نامه نسبت به پیش‌بینی استقرار واحدهای اجراییات، باجه‌های بانکی یا دستگاه‌های خودپرداز به منظور پرداخت جرایم رانندگی و دیون معوق در مراکز تعویض پلاک اقدام نماید.
تبصره – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هماهنگی لازم را جهت استقرار باجه‌های بانکی در مراکز تعویض پلاک در صورت درخواست راهنمایی و رانندگی به عمل می‌آورد.
ماده ۶ – نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (راهنمایی و رانندگی) می‌تواند با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امکان استقرار دفاتر اسناد رسمی را به تعداد کافی در مراکز تعویض پلاک فراهم آورد.
تبصره ۱– در صورت موافقت و اعلام نیروی انتظامی با استقرار دفاتر اسناد رسمی در مراکز تعویض پلاک، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به تعیین و اعلام فهرست دفاتر اسناد رسمی به نیروی انتظامی اقدام می‌نماید.
تبصره ۲– حضور دوره‌ای دفاتر اسناد رسمی در مراکز یادشده هفتگی بوده و تمدید آن با رعایت نوبت بلامانع است.
ماده ۷– وسایل نقلیه وارداتی و خودروهای ساخت داخل که سابقه شماره گذاری در سامانه راهنمایی و رانندگی ندارند مشمول این آیین‌نامه نمی‌باشند.

گردآوری کننده: احسان صادقیان، دفتریار دفتر اسناد رسمی ۷۷۸ تهران
قیمت فروش خودرو – قیمت فروش خودرو – قیمت فروش خودرو – قیمت فروش خودرو