آیین نامه مرخصی تحصیلی سردفتران و دفتریاران اول

زمان تقریبی مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

آیین‌نامه مرخصی تحصیلی سردفتران و دفتریاران اول مصوب ۱۳۸۴/۰۹/۲۴

به موجب آیین نامه قانون دفاتر نسخ شده است

ماده ۶۰ آیین نامه قانون دفاتر:

مرخصی تحصیلی:
۱– سردفتران و دفتریارانی که در هر یک از رشته‌های تحصیلی حقوق قضایی، علوم ثبتی، الهیات و معارف اسلامی با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در یکی از مراکز دانشگاه آزاد اسلامی و یا مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های داخل یا خارج کشور مورد تأیید وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و یا در سطح چهار و بالاتر در حوزه‌های علمیه پذیرفته می‌شوند، می‌توانند از مرخصی تحصیلی استفاده نمایند.
تبصره ۱– حکم مرخصی تحصیلی سردفتران و دفتریاران پس از بررسی و تأیید مدارک دال بر پذیرش آنان در مراکز مربوط، با رعایت آیین‌نامه صادر خواهد شد.
تبصره ۲– سردفتران و دفتریارانی که دارای محکومیت مؤثر کیفری و محکومیت قطعی انتظامی از درجه ۳ به بالا موضوع ماده ۳۸ قانون دفاتر اسناد رسمی در پنج سال اخیر می‌باشند مشمول مزایای این ماده نخواهند بود.
۲– اعطاء مرخصی به سردفتران و دفتریاران صرفاً برای یک بار و برای یک مقطع تحصیلی امکان‌پذیر خواهد بود و در آن مدت سردفتر و دفتریار استحقاق مرخصی سالانه را نخواهد داشت. حداکثر مدت مرخصی تحصیلی سردفتران و دفتریاران در مقطع کارشناسی ارشد دو سال و در مقطع دکتری سه سال می‌باشد و تمدید آن منوط به تأیید و موافقت سازمان خواهد بود. مدت ایام مرخصی تحصیلی جزء سنوات خدمت سردفتر و دفتریار اول محاسبه نمی‌گردد.
تبصره – سازمان می‌تواند در صورت صلاحدید طبق مقررات با ادامه تحصیل متقاضی در یک مقطع تحصیلی بالاتر نیز موافقت نماید.
۳– نظارت بر نحوه تحصیل سردفتر و دفتریار در طول مدت مرخصی از حیث اشتغال به تحصیل با سازمان و کانون سردفتران و دفتریاران خواهد بود و سردفتر یا دفتریار مشغول به تحصیل موظف است که در پایان هر ترم گزارشی از وضعیت تحصیلی خود را به سازمان و کانون ارائه نماید.
۴– صدور ابلاغ مرخصی تحصیلی مشروط به رسیدگی به دوران تصدی و اعلام نتیجه بازرسی امور مالی دفترخانه و ارائه گواهی تسویه‌حساب امور مالی و مالیاتی سردفتر و یا دفتریار خواهد بود.
۵– در مدت مرخصی تحصیلی سردفتر، کفیل دفترخانه از بین دفتریاران واجد شرایط سردفتری و یا سردفتران همان حوزه ثبتی توسط اداره کل ثبت استان مربوط تعیین می‌گردد؛ و درآمد دفترخانه پس از وضع هزینه‌ها و کسورات قانونی بین سردفتر و کفیل بالسویه تقسیم خواهد شد.
۶– در صورت اتمام تحصیل، انصراف، اخراج یا قطع رابطه تحصیلی به هر علت و همچنین عدم گزارش بند ۳ قسمت (ب) این ماده سردفتر یا دفتریار موظف است حداکثر ظرف ده روز مراتب را به سازمان اعلام تا نسبت به لغو مرخصی و تحویل و تحول امور سردفتری یا دفتریاری و شروع به کار اقدام گردد. در غیر این صورت، برابر مقررات اقدام می‌شود.

ماده ۱– سردفتران و دفتریارانی که در هر یک از رشته‌های تحصیلی حقوق قضائی، علوم ثبتی، الهیات و معارف اسلامی با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در یکی از مراکز دانشگاه آزاد و یا مؤسسات آموزش عالی داخل یا خارج از کشور که مورد تائید وزارت علوم و تحقیقات و فناوری باشد پذیرفته می‌شوند می‌توانند از مرخصی تحصیلی استفاده نمایند.

تبصره ۱– اشتغال به تحصیل در مقاطع فوق در دانشگاه آزاد اسلامی نیز مشمول این آیین‌نامه می‌باشد.

تبصره ۲– حکم مرخصی تحصیلی سردفتران و دفتر یاران پس از بررسی و تائید مدارک دال بر پذیرش آنان در مؤسسات مراکز آموزش عالی توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با رعایت این آیین‌نامه صادر خواهد شد.

تبصره ۳– سردفتران و دفتر یارانی که دارای محکومیت مؤثر کیفری و محکومیت قطعی انتظامی از درجه ۳ به بالا در پنج سال اخیر موضوع ماده ۳۸ قانون دفاتر اسناد رسمی می‌باشند به طور کلی مشمول مزایای این آیین‌نامه نخواهند بود.

ماده ۲– حداکثر مدت مرخصی تحصیلی سردفتران و دفتر یاران در مقطع کارشناسی ارشد دو سال و در مقطع دکتری سه سال می‌باشد و تمدید آن موکول به تائید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواهد بود.

تبصره – مدت مرخصی تحصیلی جزو سنوات خدمت سردفتر و دفتریار اول محسوب می‌گردد.

ماده ۳– صدور ابلاغ مرخصی موکول به اعلام نتیجه بازرسی امور مالی دفترخانه و ارائه گواهی تسویه حساب امور مالی، مالیاتی و مالیات تکلیفی سردفتر و دفتریار خواهد بود. مگر در موارد ضروری که در این صورت سازمان ثبت باید با اخذ ضامن یا تضمین کافی نسبت به صدور ابلاغ مرخصی اقدام نماید.

ماده ۴– در مدت مرخصی تحصیلی سردفتر کفیل دفترخانه از بین دفتریاران واجد شرایط سردفتری و یا سردفتران همان حوزه ثبتی توسط اداره کل ثبت استان مربوطه تعیین می‌گردد.

تبصره – حکم این ماده در خصوص انتخاب کفیل دفتریار با صدور ابلاغ از ناحیه اداره کل ثبت اسناد و املاک استان صورت می‌پذیرد.

ماده ۵ – نظارت بر نحوه تحصیل سردفتر و دفتریار در طول مدت مرخصی از حیث اشتغال به تحصیل با کانون سردفتران و دفتریاران خواهد بود و سردفتر یا دفتریار مشغول به تحصیل موظف است که در پایان هر ترم گزارشی از وضعیت تحصیلی خود را به کانون ارائه نماید.

ماده ۶ – در صورت اتمام تحصیل، انصراف، اخراج یا قطع رابطه تحصیلی به هر علت و همچنین عدم ارائه گزارش موضوع ماده ۵ این دستورالعمل سردفتر و دفتریار موظف است ظرف حداکثر ده روز مراتب را به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران و دفتریاران اعلام تا نسبت به لغو مرخصی و تحویل و تحول امور سردفتری یا دفتریاری حسب مورد اقدام گردد.

ماده ۷– اعطاء مرخصی تحصیلی به سردفتران و دفتریاران صرفاً یکبار و برای یک مقطع تحصیلی امکان‌پذیر خواهد بود در مدت مزبور سردفتر یا دفتریار استحقاق مرخصی سالانه را نخواهد داشت.

تبصره – سازمان ثبت در صورت صلاحدید می‌تواند با ادامه تحصیل متقاضی در یک مقطع تحصیلی بالاتر نیز موافقت نماید.

ماده ۸ – در دوران مرخصی تحصیلی درآمد دفترخانه پس از وضع هزینه‌ها و کسورات قانونی بین سردفتر و کفیل بالسویه تقسیم خواهد شد.

منبع: پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات کشور