شماره : ۹۲/۲۳۷۷۱
تاریخ : ۹۲/۲/۱۴
بخشنامه
معاونین محترم سازمان
مدیران محترم کل ستادی و استانها
کانون سردفتران و دفتریاران
پیرو بخشنامه های ۹۰/۱۸۱۹۰۴ مورخ ۹۰/۱۰/۱۰ و شماره ۹۱/۹۵۳۱۶ مورخ ۹۱/۵/۱۸ نظر به اینکه پاسخ های الکترونیکی استعلام وضعیت ملک مجهز به امضاء الکترونیک گردیده است لذا از تاریخ ۹۲/۲/۱۴ نحوه بهره برداری از “پاسخ استعلام املاک دارای امضاء الکترونیک” توسط واحدهای ثبتی و دفاتر اسناد رسمی به شرح زیر می باشد :
۱.با توجه به راه اندازی امضای الکترونیک پاسخ استعلام ملک در سامانه مدیریت کشوری املاک ، ضرورتی به ارسال پاسخ فیزیکی استعلام ملک از سوی واحد ثبتی به دفترخانه نمی باشد.
۲.دفاتر اسناد رسمی موظفند بر اساس پاسخ الکترونیکی استعلام ملک ، اقدام بعدی جهت تنظیم و صدور سند را معمول دارند.
۳.واحد ثبتی مکلف است پس از صدور پاسخ الکترونیکی استعلام ملک و تایید نهایی در سیستم ، پرینت پاسخ استعلام را اخذ و پس از امضاء و ممهور نمودن آن ، جهت ضبط در پرونده ملک به بایگانی ارسال نمایند.
۴.دفاتر اسناد رسمی باید پس از ملاحظه پاسخ استعلام الکترونیک در سامانه ، پرینت آن را از سامانه اخذ و در پرونده مربوط ، نگهداری نمایند.
۵.در متن پاسخ استعلام های دارای امضای الکترونیک ، که از طریق سامانه مدیریت کشوری املاک اخذ می شود ، عبارت “این پاسخ استعلام دارای امضای الکترونیکی می باشد” درج شده و شناسه امضای الکترونیک ، در ذیل این عبارت ، آمده است.
مدیران کل ثبت اسناد و املاک استان ها و روسای واحدهای ثبتی و سران دفاتر اسناد رسمی مسئولیت اجرای صحیح این بخشنامه را بر عهده داشته و معاونین و مدیران کل ستادی ، نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه را معمول خواهند داشت.
احمد تویسرکانی
تصویر بخشنامه در ادامه مطلب