همکاران محترم؛ لطفاً جهت تکمیل و ارسال اظهارنامه و تبصره ۱۰۰ مالیات مشاغل سردفتران و دفتریاران از راهنمای موجود در سایت استفاده نمایید؛ متأسفانه امکان پاسخگویی تلفنی و پاسخ در پیامرسانها و … ندارم.
آنچه در این صفحه مطالعه خواهید کرد:
۱- راهنمای ایجاد فرم تبصره ماده ۱۰۰
۲- راهنمای ایجاد اظهارنامه
۳- محاسبه مالیات مشاغل طبق روش اظهارنامه (درآمد و هزینه)
۴- ویرایش اطلاعات ثبت نام پرونده الکترونیک مالیاتی (بروزرسانی و تکمیل ثبت نام)
۵- قوانین، دستورالعملها و بخشنامههای مربوطه و سایر موارد کاربردی
تبصره ماده ۱۰۰
دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ برای عملکرد سال ۱۴۰۲ (لطفاً قبل از استفاده از راهنمای سایت، دستورالعمل مربوطه را با دقت مطالعه بفرمایید)
مهلت ارسال اظهارنامه و استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ و بارگذاری تدریجی فرمهای مربوط به تبصره تا ۱۰ مرداد انجام خواهد شد.
وارد «درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی» به نشانی «https://my.tax.gov.ir» شوید.
بعد از وارد کردن «شماره ملی»، «کلمه عبور» و «تصویر امنیتی»، روی گزینه «ورود به درگاه ملی» کلیک کنید.
توجه: اگر «کلمه عبور» را فراموش کرده و یا در اختیار ندارید، روی گزینه «فراموشی کلمه عبور» کلیک کرده و فرآیند را ادامه دهید. کلمه عبور جدید برای شما پیامک خواهد شد.
بعد از وارد کردن رمز یکبار مصرف ۶ رقمی که از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد شد، وارد محیط «داشبورد مالیاتی» خود و «خلاصه وضعیت مالیاتی شما در نظام مالیاتی کشور» خواهید شد.
در کادر «دسترسی سریع به پروندههای مالیاتی» و در ستون «اظهارنامه»، فارغ از اینکه در ستون «مشمول تبصره ماده ۱۰۰» چه عبارتی (عدم بارگزاری یا ارسال تبصره ماده ۱۰۰) درج شده است و همچنین فارغ از اینکه پیامکی مبنی بر فعال شدن تبصره ماده ۱۰۰ دریافت کردهاید یا خیر، روی گزینه «ارسال» کلیک کنید. وارد محیط «سامانه دریافت اظهارنامه الکترونیکی اشخاص حقیقی (مشاغل)» خواهید شد.
توجه: در صورتی که با کلیک بر روی گزینه «ارسال» مرورگر واکنشی نداشت و صفحه جدیدی باز نشد، مشکل از تنظیمات Pop-up مرورگر است. باید آن را فعال کنید.
برای فعال کردن Pop-up در مرورگر گوگل کروم مسیر زیر را دنبال کنید:
Settings > Privacy and security > Site Settings > Pop-ups and redirects > SELECT Sites can send pop-ups and use redirects
برای فعال کردن Pop-up در مرورگر موزیلا فایرفاکس مسیر زیر را دنبال کنید:
Settings > Privacy & Security > DESELECT Block pop-up windows
برای فعال کردن Pop-up در مرورگر مایکروسافت Edge مسیر زیر را دنبال کنید:
Settings > Cookies and Site Permissions > Pop-Ups and redirects > TURN OFF BLOCK
روی گزینه «تبصره ماده ۱۰۰» کلیک کنید
در صورتی که فرم تبصره ماده ۱۰۰ برای شما بارگذاری نشده باشد با پیغام فوق مواجه خواهید شد. مطابق دستورالعمل مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۴۰۲، فرمهای تبصره ماده ۱۰۰ به تدریج و تا تاریخ ۱۰ مرداد بارگذاری خواهند شد. اگر بعد از این تاریخ، فرم تبصره ماده ۱۰۰ برای شما باز نشد، الزاماً باید اظهارنامه ارسال کنید و امکان استفاده از فرم تبصره ماده ۱۰۰ را نخواهید داشت.
در صورتی که با پیام فوق مواجه شدید، در بازههای زمانی مختلف، مجدداً وارد سایت شده و امتحان کنید.
تجربه شخصی: در هنگام مواجه شدن با این پیغام، وارد پرونده الکترونیک مالیاتی شدم و از قسمت «به روز رسانی و تکمیل ثبت نام» وارد مرحله «ویرایش اطلاعات ثبت نام» شده و پس از بازنگری قسمتهای مختلف، بدون ایجاد تغییر در مندرجات پرونده شخصی (چون همه اطلاعات از قبل صحیح بود)، آن را تایید نهایی کردم. پس از انجام فرایند مذکور، بعد از گذشت حدود ۳۰ دقیقه، خطای مربوطه برطرف شد. (این روش تجربه شخصی بوده و به عنوان راه حل قطعی اعلام نمیگردد).
اگر فرم تبصره ماده ۱۰۰ برای شما بارگذاری شده باشد، تصویر فوق را مشاهده خواهید نمود.
تکمیل کردن این فیلد اجباری نیست اما میتوانید درآمد خالص خود را در این قسمت وارد کنید. سپس روی گزینه «ادامه» کلیک کنید.
- سردفتران: به توصیه جناب آقای جهانگیر رحیمی مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی در کارگاه آموزشی نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی و تبصره موضوع ماده ۱۰۰، میتوانید در این قسمت، درآمد خود (مبلغ کل تحریر) را پس از کسر هزینههای قانونی (۱۵ درصد دفتریار، ۱۵ درصد پاداش کارکنان و ۱۰ درصد کانون) به عنوان درآمد خالص وارد نمایید.
- دفتریاران: ۱۵ درصد سهم خود را از مبلغ کل تحریر در این قسمت وارد کنید.
اگر سردفتر هستید و مکان دفترخانه استیجاری میباشد، میتوانید مجموع هزینه اجاره طی سال ۱۴۰۲ را در این قسمت وارد کنید. احتساب هزینههای اجاری در محاسبات مالیات مقطوع تبصره ماده ۱۰۰، پس از طی فرآیند تایید اطلاعات توسط موجر میباشد که فرآیند مذکور تا پایان مهرماه از طریق درگاه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی اعلام میگردد. در صورت عدم تمایل به استفاده از این تسهیلات، بدون درج مبلغ مجموع هزینه اجاره طی سال ۱۴۰۲، «ادامه» دهید.
توجه: اگر سردفتر هستید و مکان دفترخانه استیجاری میباشد، اما پنجره فوق در بدو ورود به محیط فرم تبصره ماده ۱۰۰، نمایش داده نمیشود، مشکل از پرونده مالیاتی شماست. باید در پنجره «اطلاعات پایه و اولیه»، «نوع مالکیت» را «اجاری» انتخاب کنید. (راهنما در انتهای این صفحه آورده شده است)
در صورتی که مستاجر باشد، باید در قسمت «اطلاعات موجر»، اطلاعات مالک/مالکین را با کلیک بر روی گزینه «جدید» به شرح ذیل اعلام کنید.
- نوع شخص: حقیقی/حقوقی
- نام و نام خانوادگی
- شماره ملی
- تاریخ تولد
- میزان مالکیت (درصد)
- شماره تلفن همراه:
- نوع ملک: عرصه/اعیان/عرصه و اعیان/حق واگذاری محل
- مورد استفاده: مسکونی/تجاری/اداری/سایر
- اطلاعات پرونده: اطلاعات مودی
- نوع فعالیت مؤدی بر اساس اینتاکد: اینتاکد سردفتر: ۳۱۱۰۰۴۰ – اینتاکد دفتریار: ۳۱۱۰۰۵۰ (منبع)
- اطلاعات مالی:
- واریزی ابزار پرداخت و پرداخت یاران:
- واریزی به حسابهای تجاری به استثنای ابزارهای پرداخت، پرداخت یاران و واریزیهای غیرمرتبط:
- فروش محاسبه شده بر اساس خرید از سایر مودیان:
- فروش بر اساس اطلاعات خریداران:
- فروش ابرازی اظهارنامه ارزش افزوده سالانه:
- مجموع کارکرد اعلام شده:
- جدول محاسبه مالیات: در محیط تبصره ماده ۱۰۰، مالیات به صورت مقطوع محاسبه میشود و جایی برای اعمال هزینه و… وجود ندارد. همچنین اگر در مرحله قبل و در قسمت «مجموع هزینه اجاره طی سال ۱۴۰۲» عددی وارد نکرده باشید، قسمت «مالیات مقطوع با احتساب هزینه اجاره (پس از تایید موجر)» و فیلد «اطلاعات موجر» برای شما نمایش داده نخواهد شد.
- اطلاعات موجر: اگر در مرحله قبل و در قسمت «مجموع هزینه اجاره طی سال ۱۴۰۲» عددی وارد کرده باشید، اطلاعات موجر نمایش داده خواهد شد که در صورت لزوم میتوانید آن را حذف، ویرایش و یا به آن اضافه کنید.
توجه: اگر در مراحل قبلی، به هر دلیل مرتکب اشتباه شده باشید، با استفاده از گزینه «انصراف از درخواست فرم تبصره ماده ۱۰۰ و تسلیم اظهارنامه»، می توانید اقدام به حذف فرم تبصره ماده ۱۰۰ نموده و مجدداً اقدام کنید. با حذف فرم تبصره ماده ۱۰۰، باز هم امکان استفاده از فرم تبصره ماده ۱۰۰ فراهم است.
برای انجام این کار، بعد از کلیک روی گزینه «انصراف از درخواست فرم تبصره ماده ۱۰۰ و تسلیم اظهارنامه» پنجره زیر نمایش داده خواهد شد:
روی گزینه «ارسال پیامک رمز» کلیک کرده و کد دریافت شده را در قسمت «رمز پیامک شده» وارد کنید. سپس روی «تایید» کلیک کنید.
چنانچه از صحت اطلاعات وارده اطمینان دارید و مبالغ مندرج در تبصره ماده ۱۰۰ مورد قبول شما میباشد، روی گزینه «تایید نهایی مالیات محاسبه شده و درخواست بخشودگی جرائم» کلیک کنید تا پنجره فوق نمایش داده شود. در صورت تمایل، گزینه نمایش داده شده را تیک بزنید و سپس روی گزینه «ارسال پیامک رمز» کلیک کرده و کد دریافت شده را در قسمت «رمز پیامک شده» وارد کنید. سپس روی «تایید» کلیک کنید.
روی گزینه «نمایش اطلاعات اعضا» کلیک کنید.
در پنجره نمایش داده شده و یا از منوهای سمت راست «اظهارنامه (تبصره) های نهایی شده» میتوانید مالیات متعلقه را به صورت بدون تقسیط (نقدی و به صورت یکجا) و به صورت اقساط پرداخت کنید.
بدون تقسیط
روی گزینه «دریافت قبض بدون تقسیط» کلیک کنید.
در پاسخ به سوال «آیا از دریافت قبض بدون تقسیط اطمینان دارید؟» گزینه «بلی» را انتخاب کنید.
قبض صادره از منوهای سمت راست «مشاهده لیست قبوض» قابل دریافت و قابل پرداخت از طریق «سامانه پرداخت قبوض برخط مالیاتی» به نشانی https://payments.tax.gov.ir میباشد. قبض صادره دارای شماره (شناسه) قبض ۳۰ رقمی نسیم میباشد.
با تقسیط
روی گزینه «تقسیط بدون چک الکترونیک» کلیک کرده و تعداد اقساط را مشخص کنید.
قبوض صادره از منوهای سمت راست «مشاهده لیست قبوض» قابل دریافت و قابل پرداخت از طریق «سامانه پرداخت قبوض برخط مالیاتی» به نشانی https://payments.tax.gov.ir میباشد. قبوض صادره دارای شماره (شناسه) قبض ۳۰ رقمی نسیم با مواعد پرداخت با فاصله یک ماه از هم میباشند.
- در صورتی که در هنگام درخواست تقسیط، دارای بدهیهای قبلی، بابت مالیات عملکرد سالهای قبل همین پرونده نباشید، مالیات مربوطه را تا ۱۰ قسط مساوی و در صورت داشتن چک الکترونیکی تا ۱۵ قسط مساوی، به صورت یک قسط در ابتدا و بقیه اقساط با فاصله یک ماه از هم، تقسیط کنید.
- در صورتی که در هنگام درخواست تقسیط، دارای بدهی قبلی بابت مالیات عملکرد سالهای قبل باشید، چنانچه نسبت به پرداخت بدهیهای مربوطه از طریق چک الکترونیک حداکثر تا ۷ قسط مساوی اقدام نمایید، میتوانید مالیات مربوطه را تا ۱۰ قسط مساوی و در صورت داشتن چک الکترونیکی تا ۱۵ قسط مساوی، به صورت یک قسط در ابتدا و بقیه اقساط با فاصله یک ماه از هم، تقسیط کنید.
- در صورتی که در هنگام درخواست تقسیط، دارای بدهی بابت عملکرد قبلی همین پرونده مالیاتی باشید و ترتیب پرداخت بدهیهای قبلی را از طریق چک الکترونیک با شرایط فوق الذکر نداده باشید، حداکثر امکان تقسیط مالیات مقطوع، به مدت ۴ ماه (۵ قسط مساوی) خواهد بود.
چاپ اظهارنامه
برای چاپ تبصره ماده ۱۰۰، ازمنوهای سمت راست، روی گزینه «اظهارنامه (تبصره) های نهایی شده» کلیک کرده و در پنجره باز شده (مطابق تصویر فوق) در ستون «عملیات» روی گزینه «چاپ» کلیک کنید.
در صورتی که فرم تبصره ماده ۱۰۰ خود را تایید و ارسال کردهاید، اما متوجه اشتباهی در آن شدهاید، میتوانید آن را از قسمت «اظهارنامه (تبصره) های نهایی شده حذف و مجدداً اقدام به ارسال کنید.
اظهارنامه
وارد «درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی» به نشانی «https://my.tax.gov.ir» شوید.
بعد از وارد کردن «شماره ملی»، «کلمه عبور» و «تصویر امنیتی»، روی گزینه «ورود به درگاه ملی» کلیک کنید.
توجه: اگر «کلمه عبور» را فراموش کرده و یا در اختیار ندارید، روی گزینه «فراموشی کلمه عبور» کلیک کرده و فرآیند را ادامه دهید. کلمه عبور جدید برای شما پیامک خواهد شد.
بعد از وارد کردن رمز یکبار مصرف ۶ رقمی که از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد شد، وارد محیط «داشبورد مالیاتی» خود و «خلاصه وضعیت مالیاتی شما در نظام مالیاتی کشور» خواهید شد.
در کادر «دسترسی سریع به پروندههای مالیاتی» و در ستون «اظهارنامه» روی گزینه «ارسال» کلیک کنید. وارد محیط «سامانه دریافت اظهارنامه الکترونیکی اشخاص حقیقی (مشاغل)» خواهید شد.
توجه: در صورتی که با کلیک بر روی گزینه «ارسال» مرورگر واکنشی نداشت و صفحه جدیدی باز نشد، مشکل از تنظیمات Pop-up مرورگر است. باید آن را فعال کنید.
برای فعال کردن Pop-up در مرورگر گوگل کروم مسیر زیر را دنبال کنید:
Settings > Privacy and security > Site Settings > Pop-ups and redirects > SELECT Sites can send pop-ups and use redirects
برای فعال کردن Pop-up در مرورگر موزیلا فایرفاکس مسیر زیر را دنبال کنید:
Settings > Privacy & Security > DESELECT Block pop-up windows
برای فعال کردن Pop-up در مرورگر مایکروسافت Edge مسیر زیر را دنبال کنید:
Settings > Cookies and Site Permissions > Pop-Ups and redirects > TURN OFF BLOCK
روی گزینه «ایجاد اظهارنامه» کلیک کنید
روی گزینه «اظهارنامه» کلیک کنید
- نوع اظهارنامه: اظهارنامه
- سال عملکرد: ۱۴۰۲
- گروه مشمول: گروه سوم
روی گزینه «ادامه» کلیک کنید. وارد محیط اظهارنامه مالیاتی خواهید شد.
اظهارنامه دارای حداقل ۱۳ صفحه بوده که باید بررسی و در صورت لزوم اصلاح و یا تکمیل شوند؛ بر اساس گزینههایی که در صفحات مختلف انتخاب میکنید، ممکن است صفحه یا صفحاتی به اظهارنامه اضافه شوند که آنها نیز باید در صورت لزوم اصلاح و یا تکمیل شوند. بعد از تکمیل هر صفحه، روی گزینه «ذخیره و ادامه» کلیک کنید.
- مشخصات اظهارنامه
- مشخصات شخص حقیقی
- مشخصات محل فعالیت
- حسابهای بانکی فعالیت شغلی
- اطلاعات اختصاصی
- مجوزهای فعالیت
- موجودی مواد و کالا
- اموال و داراییهای شغلی
- صورت درآمد و هزینه
- پرداختی این اظهارنامه
- محاسبه مالیات
- مشخصات تهیه کننده اظهارنامه
- ثبت نهایی
مشخصات اولیه اظهارنامه
در این صفحه فیلدهای «تاریخ شروع فعالیت از» و «تاریخ شروع فعالیت تا» قابل ویرایش هستند. در صورت لزوم آنها را اصلاح کنید.
مشخصات شخص حقیقی
یادآوری اینتاکد: اینتاکد سردفتر: ۳۱۱۰۰۴۰ – اینتاکد دفتریار: ۳۱۱۰۰۵۰ (منبع)
مشخصات محل فعالیت
یادآوری کد استاندارد آیسیک ۵ سطحی: کد استاندارد سردفتر و دفتریار K۷۴۱۱۰۰۶
حسابهای بانکی مربوط به فعالیت شغلی
اطلاعات این صفحه از سامانه ثبت نام فراخوانی شده است. هرچند تکمیل (ویرایش) این صفحه اجباری نیست، اما توصیه میشود با کلیک بر روی گزینه «ویرایش» اطلاعات درخواستی را وارد کنید.
- موجودی اول دوره: موجودی حساب بانکی حقالتحریر، در ابتدای دوره (اول فروردین سال عملکرد)
- جمع بدهکار: جمع برداشتیها از حساب در طول دوره
- جمع بستانکار: جمع واریزیها به حساب در طول دوره
- مانده حساب: موجودی حساب بانکی حقالتحریر، در انتهای دوره (آخر اسفند سال عملکرد)
به بیان سادهتر:
- موجودی اول دوره یعنی ابتدای دوره مالیاتی (اول فروردین) موجودی حساب بانکی (قبل از اولین واریز یا برداشت) چقدر بوده است.
- مانده حساب یعنی انتهای دوره (آخر اسفند) موجودی حساب بانکی (بعد از آخرین واریز یا برداشت) چقدر بوده است.
- جمع بستانکار یعنی چقدر در این مدت به این حساب واریز شده است.
- جمع بدهکار یعنی چقدر در این مدت از این حساب برداشت شده است.
اطلاعات فوق را از سامانه https://ebank.bmi.ir یا https://baam.bmi.ir دریافت کنید.
توجه: مودی گرامی، سرجمع گردش تراکنشهای بانکی شما در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور میباشد. لذا به منظور جلوگیری از قرار گرفتن در لیست مودیان دارای ریسک بالا، در تکمیل اطلاعات این جدول کمال دقت را مبذول فرمایید.
اطلاعات اختصاصی
۱- آیا برای فعالیت خود دارای مجوز فعالیت از مراجع مربوط میباشید؟ درصورت انتخاب بلی، تکمیل جدول مجوز فعالیت الزامی است. ← بله ← باید قبلاً در پرونده مالیاتی، صفحه «حسابها/مجوزها»، اطلاعات حکم سردفتری یا دفتریاری خود را وارد کرده باشید.
۲- آیا تمام/برخی از مکان (های) فعالیت مورد استفاده استیجاری میباشد؟ در صورت انتخاب بلی، تکمیل جدول مالک/مالکین الزامی است. ← حسب مورد ← در صورتی که گزینه «بله» را انتخاب کنید، در صفحات بعدی باید مشخصات مالک و … را وارد کنید؛ دفتریاران گزینه «خیر» را انتخاب کنند.
۳- آیا در دوره مالی مربوطه دارای درآمدهایی که مالیات آن مقطوع است بودهاید؟ در صورت انتخاب بلی، تکمیل جدول درآمدهایی که مالیات آن مقطوع است الزامی است. ← خیر
۴- آیا در دوره مالی مربوطه دارای کمک پرداختی به موسسات آموزشی و سایر موضوع ماده ۱۷۲ ق. م. م. بودهاید؟ در صورت انتخاب بلی، تکمیل جدول کمکهای پرداختی الزامی است. ← حسب مورد
۵- آیا در دوره مالی مربوطه دارای موارد قابل کسر از درآمد مشمول مالیات بودهاید؟ در صورت انتخاب بلی، تکمیل جدول موارد قابل کسر از درآمد مشمول مالیات (هزینههای معاف) الزامی است. ← خیر
۶- آیا در دوره مالی مربوطه دارای فعالیتهای معاف/نرخ صفر مالیات بودهاید؟ (کسر از درآمد) در صورت انتخاب بلی، تکمیل جدول درآمدهای معاف/نرخ صفر مالیات (کسر از درآمدها) الزامی است. ← خیر
۷- آیا در دوره مالی مربوطه دارای مالیاتهای پرداختی قابل کسر در راستای جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف موضوع ماده ۱۶۸ بودهاید؟ در صورت انتخاب بلی، تکمیل جدول مالیات مضاعف موضوع ماده ۱۶۸ الزامی است. ← حسب مورد
۸- یا در دوره مالی مربوطه دارای مالیاتهای پرداختی قابل کسر در راستای موضوع تبصره ۱۸۰ بودهاید؟ (کسر از مالیات) در صورت انتخاب بلی، تکمیل جدول مالیاتهای پرداختی ماده ۱۸۰ الزامی است. ← حسب مورد
۹- آیا بدهی مالیاتی سال قبل خود را تسویه نمودهاید؟ ← حسب مورد
۱۰- آیا درآمد ناشی از ساخت و فروش املاک موضوع ماده ۷۷ ق.م.م داشتهاید؟ در صورت انتخاب بلی، تکمیل جدول اطلاعات علی الحساب مالیاتهای پرداختی پروژه مورد اجرا ماده (۷۷) الزامی است. ← حسب مورد
۱۱- آیا در دوره مالی، درآمد ناشی از فروش (عرضه) بازیهای خارجی مجاز قابل نصب در رایانه، تلفن همراه و پیشانه بازی (کنسول) داشتهاید؟ (بند ی تبصره ۶ ماده واحده ق. ب ۱۴۰۲) در صورت انتخاب بلی، تکمیل جدول محاسبه عوارض مربوط بند «ی» تبصره ۶ ماده واحده قانون بودجه کل کشور (فروش (عرضه) بازیهای خارجی مجاز قابل نصب در رایانه، تلفن همراه و پیشانه بازی (کنسول) ) الزامی است. ← حسب مورد
برای مطالعه بیشتر:
ماده ۷۷ قانون مالیاتهای مستقیم: درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان حسب مورد مشمول مقررات مالیات بر درآمد موضوع فصول چهارم و پنجم باب سوم این قانون خواهد بود.
تبصره ۱- اولین نقل و انتقال ساختمانهای مذکور علاوه بر مالیات نقل و انتقال قطعی موضوع ماده (۵۹) این قانون مشمول مالیات علیالحساب به نرخ ده درصد (۱۰٪) به مأخذ ارزش معاملاتی ملک مورد انتقال است. مالیات قطعی مودیان موضوع این ماده پس از رسیدگی طبق مقررات مربوط تعیین میشود.
تبصره ۲- شمول مقررات این ماده درخصوص ساخت و فروش ساختمان توسط اشخاص حقیقی منوط به آن است که بیش از سه سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار آن نگذشته باشد.
تبصره ۳- شهرداریها موظفند همزمان با صدور پروانه ساخت و همچنین در هنگام صدور پایان کار مراتب را به منظور تشکیل پرونده مالیاتی به اداره امور مالیاتی ذیربط به ترتیبی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین میگردد، گزارش کنند.
تبصره ۴- شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت از حکم مفاد این ماده مستثنی است.
تبصره ۵- آییننامه اجرائی این ماده درمورد نحوه تعیین درآمد مشمول مالیات و چگونگی تسویه علیالحساب مالیاتی با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون بهتصویب هیأت وزیرانمیرسد.
ماده ۱۶۸ قانون مالیاتهای مستقیم: دولت میتواند برای جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات راجع به درآمد و دارایی مودیان با دولتهای خارجی موافقتنامههای مالیاتی منعقد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی به مرحله اجرا بگذارد. قراردادها یا موافقتنامههای مربوط به امور مالیاتی که تا تاریخ اجرای این قانون با دول خارجی منعقد و به تصویب قوه مقننه یا هیأت وزیران رسیده است تا زمانی که لغو نشده به قوت خود باقی است. دولت موظف است ظرف یکسال از تاریخ اجرای این قانون قراردادها و موافقتنامههای قبلی را بررسی و نظر خود را مبنی بر ادامه یا لغو آنها مستدلاً به مجلسشورای اسلامی گزارش نماید.
ماده ۱۷۲ قانون مالیاتهای مستقیم: صد درصد (۱۰۰٪) وجوهی که به حسابهای تعیین شده از طرف دولت به منظور بازسازی یا کمک و نظایر آن به صورت بلاعوض پرداخت میشود و همچنین وجوه پرداختی یا تخصیصی و یا کمکهای غیر نقدی بلاعوض اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی جهت تعمیر، تجهیز، احداث و یا تکمیل مدارس، دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و مراکز بهداشتی و درمانی و یا اردوگاههای تربیتی و آسایشگاهها و مراکز بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) و جمعیت هلال احمر و کتابخانه و مراکز فرهنگی و هنری (دولتی) طبق ضوابطی که توسط وزارتخانههای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فنآوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امور اقتصادی و دارایی تعیین میشود از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال پرداخت منبعی که مؤدی انتخاب خواهد کرد قابل کسر میباشد.
ماده ۱۸۰ قانون مالیاتهای مستقیم: هر شخص حقیقی ایرانی که با ارائه گواهی نمایندگیهای مالی یا سیاسی دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج ثابت کند که از درآمد یک سال مالیاتی خود در یکی از کشورهای خارج به عنوان مقیم مالیات پرداخته است از لحاظ مالیاتی در آن سال مقیم خارج از کشور شناخته خواهد شد مگر در یکی از موارد زیر:
۱ – در سال مالیاتی مزبور در ایران دارای شغلی بوده باشد.
۲ – در سال مالیاتی مزبور لااقل شش ماه متوالیا یا متناوباً در ایران سکونت داشته باشد.
۳ – توقف در خارج از کشور به منظور انجام مأموریت یا معالجه یا امثال آن بوده باشد.
تبصره – اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی مقیم ایران در صورتی که درآمدی از خارج کشور تحصیل نموده و مالیات آن را به دولت محل تحصیل درآمد پرداخته باشند و درآمد مذکور را دراظهارنامه یا ترازنامه و حساب سود و زیان خود حسب مورد طبق مقررات این قانون اعلام نمایند مالیات پرداختی آنها در خارج از کشور و یا آن مقدار مالیاتی که به درآمد تحصیل شده در خارج کشور با تناسب به کل درآمد مشمول مالیات آنان تعلق میگیرد، هر کدام کمتر باشد از مالیات بر درآمد آنها قابل کسر خواهد بود.
اطلاعات مجوزهای فعالیتهای اقتصادی
اطلاعات این صفحه از سامانه ثبت نام فراخوانی شده است.
- نوع مجوز: سایر مجوزهای تاسیس و فعالیت
- شماره مجوز: شماره حکم سردفتری یا دفتریاری
- تاریخ صدور: تاریخ حکم سردفتری یا دفتریاری
- مرجع صدور: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
- تاریخ شروع بهرهبرداری: تاریخ حکم سردفتری یا دفتریاری
- تاریخ انقضاء مجوز: ۳۰ سال پس از تاریخ حکم سردفتری یا دفتریاری
موجودی مواد و کالا
با این صفحه کاری نداریم!
اطلاعات اموال و داراییهای مربوط به فعالیت شغلی
با این صفحه کاری نداریم!
صورت درآمد و هزینه و محاسبه سود و زیان ویژه
اصولاً ۲ روش برای تکمیل این صفحه وجود دارد:
روش اول: درآمد و هزینههای واقعی صورت گرفته
الف (درآمد): در این روش سردفتران و دفتریاران درآمد خود را در فیلد «درآمد حاصل از ارائه خدمات» وارد کنند.
ب (هزینه): سردفتران هزینههای خود را بر اساس نوع آن در فیلدهای «خرید کالا»، «هزینه اجاره محل»، «هزینه حقوق و دستمزد»، «هزینه آب، برق، گاز، تلفن» و «سایر هزینهها» وارد کنند. همچنین باید قسمتی از هزینههایی که در فیلد «سایر هزینهها» وارد خواهید کرد، در فیلد «مبلغ خریدهای هزینهای (بخشی از ردیف ۱۱)» وارد کنید.
به هزینههای قابل قبول در مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون مالیاتهای مستقیم اشاره شده است. لطفاً آنها را مطالعه کنید. از جمله هزینههای مورد قبول میتوان به سهم دفتریار، پاداش سهم کارکنان، حقوق کارکنان، حق بیمه سهم کارفرما، هزینههای آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت، اجاره محل و سایر هزینهها (به شرط داشتن فاکتور رسمی و معتبر و در حد متعارف) اشاره کرد. متأسفانه در این روش از دفتریاران هزینهای پذیرفته نخواهد شد.
روش دوم: درآمد و هزینهها بر اساس نسبت سود فعالیت اینتاکد مربوطه (ضرایب) (منبع)
توجه: اینجانب مسئولیتی در قبال پذیرش و یا عدم پذیرش روش ذیل توسط سازمان امور مالیاتی ندارم. لطفاً شخصاً خودتان از اداره امور مالیاتی حوزه خود تحقیق و در صورت پذیرش از این روش استفاده کنید.
الف (درآمد): در این روش سردفتران و دفتریاران درآمد خود را در فیلد «درآمد حاصل از ارائه خدمات» وارد کنند.
ب (هزینه): سردفتران مبلغ پرداختی به دفتریار، پاداش کارکنان دفترخانه و پرداختی به حساب کانون را به عنوان بخشی از هزینه در فیلد «هزینه حقوق و دستمزد» و بعد از آن، ۷۰ درصد از آنچه میماند را به عنوان بخشی دیگر از هزینه در فیلد «سایر هزینهها» اعلام کنند. دفتریاران ۴۰ درصد از درآمد خود را به عنوان هزینه اعلام کنند. همچنین در فیلد «مبلغ خریدهای هزینهای (بخشی از ردیف ۱۱)» عدد ۰ و یا همان مبلغ فیلد «سایر هزینهها» را وارد کنید.
توجه: در این روش چون از ضریب مشخصی استفاده میشود، اعلام و محاسبه سایر هزینهها مانند حقوق کارکنان، حق بیمه سهم کارفرما، هزینههای آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت و … (که در روش ارسال اظهارنامه قابل اعلام و محاسبه بود) مورد قبول نیست.
مثال ۱:
درآمد سردفتر: ۱۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال
بنابراین:
سهم دفتریار: ۱/۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال، پاداش کارکنان (به شرط ارسال لیست مالیات حقوق کارکنان): ۱/۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال و سهم کانون: ۱/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال
پس تا به اینجا، سردفتر ۴/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال هزینه قانونی داشته است. آنچه باقی میماند ۶/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال است که ۷۰ درصد این عدد (۴/۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال) نیز به عنوان هزینه پذیرفته میشود. با این حساب درآمد سردفتر ۱۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال، هزینههای وی ۸/۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال و سود/زیان ویژه وی ۱/۸۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال خواهد بود. همچنین درآمد دفتریار ۱/۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال و هزینههای وی ۶۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال و سود/زیان ویژه وی ۹۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال خواهد بود.
مثال ۲:
درآمد سردفتر: ۱۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال (در این مثال سردفتر، کارمندی در لیست مالیات حقوق ندارد)
بنابراین:
سهم دفتریار: ۱/۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال و سهم کانون: ۱/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال
پس تا به اینجا، سردفتر ۲/۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال هزینه قانونی داشته است. آنچه باقی میماند ۷/۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال است که ۷۰ درصد این عدد (۵/۲۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال) نیز به عنوان هزینه پذیرفته میشود. با این حساب درآمد سردفتر ۱۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال، هزینههای وی ۷/۷۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال و سود/زیان ویژه وی ۲/۲۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال خواهد بود. همچنین درآمد دفتریار ۱/۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال و هزینههای وی ۶۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال و سود/زیان ویژه وی ۹۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال خواهد بود.
پرداختی این اظهارنامه
با این صفحه کاری نداریم!
محاسبه مالیات
۱۱- معافیت موضوع ماده ۱۰۱ ق. م. م: در سال ۱۴۰۲، سقف معافیت مالیاتی سالانه ۴۷۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال بوده است. آن را وارد کنید.
بقیه محاسبات و مالیات متعلقه به طور خودکار صورت خواهد گرفت.
مشخصات تهیه کننده اظهارنامه (دارنده امضا مجاز)
- تهیه کننده اظهارنامه: مؤدی
- تاریخ مجوز/وکالت نماینده قانونی: تاریخ حکم سردفتری یا دفتریاری
- سمت: سردفتر دفتر اسناد رسمی یا دفتریار دفتر اسناد رسمی
تایید نهایی اطلاعات
ادامه راهنما در دست تهیه
ویرایش اطلاعات ثبت نام پرونده الکترونیک مالیاتی
(بروزرسانی و تکمیل ثبت نام)
جهت بهرهمندی کامل از خدمات الکترونیکی مالیاتی لازم است تا اطلاعات پرونده الکترونیک را همواره بروز نگه دارید. هرگونه تغییر مرتبط با پرونده مالیاتی، باید حداکثر تا دو ماه در این سیستم ثبت گردد.
همچنین چنانچه پیغامهای قرمز رنگی در این صفحه مشاهده نمودید لازم است تا آن را دقیق بررسی نموده و اطلاعات دقیق و صحیح مرتبط با آن را در سیستم ثبت نمایید. با توجه به اینکه ارسال و تایید اظهارنامه الکترونیک و سایر خدمات مالیاتی ارتباط مستقیم با پرونده الکترونیک شما دارند لازم است هر سه ماه وارد پروفایل خود شده و نیازمندیهای جدید اعلام شده را تکمیل نمایید.
هر گونه تغییر در اطلاعات توسط ممیز مالیاتی مجدد بررسی شده و در صورت تایید شما در وضعیت تایید و ثبت نام کامل و استفاده از خدمات مالیاتی (گام ۴۴) قرار خواهید گرفت. در صورت نقص اطلاعاتی و یا اشکالاتی احتمالی شما قادر به استفاده از خدمات الکترونیک نخواهید بود.
پنجره اطلاعات پایه
اطلاعات پایه و اولیه
- نوع فعالیت: تجاری (همچنین فعالیتهای معاف از مالیات)
- تاریخ شروع فعالیت: تاریخ حکم سردفتری یا دفتریاری
- عنوان واحد/شهرت کسبی: حسب مورد (سردفتر دفتر اسناد رسمی شماره …) یا (دفتریار دفتر اسناد رسمی شماره …)
- مشاغل هشتگانه (گروه اول اظهارنامه): سایر
- مشاغل انفرادی: سایر (در صورت نیاز به تغییر مشاغل انفرادی به اداره کل مراجعه نمایید)
- اتحادیه صنفی ذیربط: دفاتراسناد رسمی
- مجامع حرفهای/تشکلهای صنفی: اتاق اصناف ایران
- اتحادیه صنفی جدید: اتحادیه کشوری – سایر
- پروانه کسب: پروانه و جواز کسب دارم
- شماره پروانه کسب: شماره حکم سردفتری یا دفتریاری
- تاریخ پروانه کسب: تاریخ حکم سردفتری یا دفتریاری
- مرجع صدور/اقدام پروانه کسبی: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
- شماره شعبه، کارگاه و پیمان بیمه: این مکان فاقد شماره شعبه، کارگاه و پیمان بیمه تامین اجتماعی میباشد.
- نوع مالکیت: حسب مورد «ملکی» یا «اجاری»؛ اگر اجاری وارد کنید، نیاز به وارد کردن مشخصات مالک است. دفتریاران گزینه «ملکی» را انتخاب کنند.
- تلفن ثابت و کد: وارد کنید
- نمابر و کد: اگر دارید وارد کنید
- پست الکترونیک: اگر دارید وارد کنید
- پایگاه اینترنتی: اگر دارید وارد کنید
- کارت بازرگانی: حسب مورد
- مالیات سکه: حسب مورد
اشکالات و نواقص اطلاعاتی
لیستی از خطاهای موجود که باید آنها را برطرف کنید.
چنانچه مواردی در اطلاعات شما یافت شود که نیاز به اصلاح دارد در دو رنگ نمایش داده خواهد شد. رفع پیامهای قرمز رنگ اجباری میباشد. در صورتی که موردی یافت نشود و شما در مرحله ویرایش اطلاعات باشید کلید تایید نهایی در منوها ظاهر خواهد شد.
اطلاعات تماس، نشانی و اقامتگاه قانونی
با کلیک بر روی گزینه «ویرایش» میتوانید آنها را اصلاح کنید.
پنجره شعب / انبار / کارگاه
پنجره شرکاء
به استثناء همکارانی که پرونده مشارکتی برای دفترخانه خود دارند، بقیه همکاران با این صفحه کاری ندارند (سردفتر و دفتریار شریک یکدیگر نیستند)
پنجره پروندهها
سردفتران | دفتریاران |
تاریخ مشمولیت:۱۳۸۹/۰۷/۰۱
مرحله مشمولیت: چهارم و یا تاریخ حکم سردفتری برای احکام صادره پس از تاریخ ۱۳۸۹/۰۷/۰۱ |
عدم مشمولیت |
پنجره فعالیتها
(بسیار مهم)
سردفتران | دفتریاران |
فهرست فعالیت ها بر اساس استاندارد آیسیک ۵ فهرست فعالیت ها بر اساس اینتاکد |
فهرست فعالیت ها بر اساس استاندارد آیسیک ۵ فهرست فعالیت ها بر اساس اینتاکد |
پنجره حسابها
توصیه میشود فقط همان شماره حسابی که درآمد دفترخانه به آن واریز میشود را اعلام کنید؛ همچنین از حساب تجاری (حق التحریر) غیر موارد مربوط به دفتر اسناد رسمی استفاده نشود.
پنجره مجوزها
- نوع مجوز: سایر مجوزهای تاسیس و فعالیت
عنوان مجوز: حسب مورد (حکم سردفتری) یا (حکم دفتریاری)
شماره مجوز: شماره حکم سردفتری یا دفتریاری
مرجع صدور: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
تاریخ شروع مجوز: تاریخ حکم سردفتری یا دفتریاری
تاریخ اتمام مجوز: ۳۰ سال پس از تاریخ صدور حکم سردفتری یا دفتریاری
و در نهایت و پس از اعمال تغییرات لازم، با کلیک بر روی «تایید نهایی اطلات ثبت نام» و در ادامه با کلیک بر روی «تایید اطلاعات» اطلاعات را تایید کنید
مطالب سالهای گذشته
فرم تبصره ۱۰۰
مالیات مقطوع فعالیت شغلی، در اجرای مقررات تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم تعیین میشود؛ با تعیین مالیات مقطوع از تسلیم اظهارنامه و ارائه اسناد و مدارک معاف میباشید.
در صورتیکه مالیات مقطوع تعیین شده مورد قبول شما نمیباشد مکلف به تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر قانونی میباشید.
پس از نمایش و چاپ قبض / قبوض مالیاتی، میتوانید با مراجعه به سامانه «پرداخت قبوض برخط مالیاتی» به نشانی https://payments.tax.gov.ir اقدام به پرداخت مالیات متعلقه نمایید.
- موجودی اول دوره: موجودی حساب بانکی حق التحریر، در ابتدای دوره (اول فروردین سال عملکرد)
- جمع بدهکار: جمع برداشت ها از حساب در طول دوره
- جمع بستانکار: جمع واریزی ها به حساب در طول دوره ← همان عدد «مبالغ واریز به حسابهای تجاری در ثبت نام»
- مانده حساب: موجودی حساب بانکی حق التحریر، در انتهای دوره (آخر اسفند سال عملکرد)
به بیان ساده تر، ابتدای دوره مالیاتی (مثلاً اول فروردین) موجودی حساب بانکی (قبل از اولین واریز یا برداشت) چقدر بوده است؛ انتهای دوره (مثلاً آخر اسفند) موجودی حساب بانکی (بعد از آخرین واریز یا برداشت) چقدر بوده است؛ چقدر به این حساب در این مدت واریز شده (جمع بستانکار) و چقدر از این حساب در این مدت برداشت شده است (جمع بدهکار).
اطلاعات فوق را از سامانه https://ssohaj.bmi.ir یا https://my.bmi.ir دریافت کنید.
برای مطالعه بیشتر:
اظهارنامه و تبصره ۱۰۰ مالیات مشاغل سردفتران و دفتریاران