تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی

زمان تقریبی مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

بازدیدها: ۶۵۸۵۵

تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی

ماده ۵۰ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۱۳۵۴/۴/۲۵: وجوهی که برای تنظیم و ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی وصول می‌شود به شرح زیر است:
۱- حق تحریر طبق تعرفه مقرر وزارت دادگستری.
۲- حق ثبت به مأخذ ماده ۱۲۳ قانون اصلاحی قانون ثبت.
۳- مالیات و حق تمبر برابر مقررات قوانین مالیاتی.
۴- سایر وجوهی که طبق قوانین وصول آن به عهده دفترخانه محول است.

ماده ۵۴ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۱۳۵۴/۴/۲۵: میزان حق تحریر طبق تعرفه تعیین شده وزارت دادگستری خواهد بود که باید هر چهار سال یک بار مورد بررسی مجدد قرار گیرد و در صورت اقتضا در آن تجدیدنظر شود…

تبصره ۳ ماده (۵۷) آیین‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی کانون سردفتران و دفتریاران: تعرفه حق‌التحریر به صورت سالیانه با توجه به شاخص تورم اعلامی بانک مرکزی مورد بازنگری قرارگرفته و در صورت لزوم به تصویب رئیس قوه قضاییه می‌رسد.


بخشنامه حق التحریر

الف – اسناد مالی (موضوع ماده ۱۲۳ اصلاحی قانون ثبت)
ردیف مبلغ سند تعرفه
۱-۱ تا مبلغ ده میلیون ریال مقطوعاً ۲٫۳۰۰٫۰۰۰ ریال
۱-۲ تا مبلغ صد میلیون ریال نسبت به مازاد ده میلیون ریال ۳۳ در هزار
۱-۳ تا مبلغ دویست میلیون ریال نسبت به مازاد صد میلیون ریال ۲۵ در هزار
۱-۴ تا مبلغ پانصد میلیون ریال نسبت به مازاد دویست میلیون ریال ۱۵ در هزار
۱-۵ تا مبلغ یک میلیارد ریال نسبت به مازاد پانصد میلیون ریال ۱۱ در هزار
۱-۶ تا مبلغ سه میلیارد ریال نسبت به مازاد یک میلیارد ریال ۶ در هزار
۱-۷ تا مبلغ شش میلیارد ریال نسبت به مازاد سه میلیارد ریال ۳ در هزار
۱-۸ تا مبلغ ده میلیارد ریال نسبت به مازاد شش میلیارد ریال ۲ در هزار
۱-۹ تا مبلغ بیست میلیارد ریال نسبت به مازاد ده میلیارد ریال ۱۵ در ده هزار
۱-۱۰ تا مبلغ صد میلیارد ریال نسبت به مازاد بیست میلیارد ریال ۶ در ده هزار
۱-۱۱ بیش از صد میلیارد ریال نسبت به مازاد صد میلیارد ریال ۱ در ده هزار
دو: اسناد اجاره
ردیف مبلغ سند تعرفه
۲-۱ تا مبلغ دو میلیون ریال مقطوعاً ۱٫۸۵۰٫۰۰۰ ریال
۲-۲ تا مبلغ ده میلیون ریال نسبت به مازاد دو میلیون ریال ۳۰۰ در هزار
۲-۳ تا مبلغ پنجاه میلیون ریال نسبت به مازاد ده میلیون ریال ۲۰۰ در هزار
۲-۴ تا مبلغ صد میلیون ریال نسبت به مازاد پنجاه میلیون ریال ۵۰ در هزار
۲-۵ تا مبلغ دویست میلیون ریال نسبت به مازاد صد میلیون ریال ۳۰ در هزار
۲-۶ تا مبلغ پانصد میلیون ریال نسبت به مازاد دویست میلیون ریال ۱۵ در هزار
۲-۷ تا مبلغ یک میلیارد ریال نسبت به مازاد پانصد میلیون ریال ۱۰ در هزار
۲-۸ تا مبلغ سه میلیارد ریال نسبت به مازاد یک میلیارد ریال ۸۵ در ده هزار
۲-۹ بیش از مبلغ سه میلیارد ریال نسبت به مازاد سه میلیارد ریال ۵۰ در ده هزار
ردیف مبلغ سند تعرفه
۳-۱ تا مبلغ دو میلیون ریال مقطوعاً ۸۰۰٫۰۰۰ ریال
۳-۲ تا مبلغ ده میلیون ریال نسبت به مازاد دو میلیون ریال ۸۰ در هزار
۳-۳ تا مبلغ دویست میلیون ریال نسبت به مازاد ده میلیون ریال ۱۴ در هزار
۳-۴ تا مبلغ یک میلیارد ریال نسبت به مازاد دویست میلیون ریال ۹ در هزار
۳-۵ بیش از مبلغ یک میلیارد ریال نسبت به مازاد یک میلیارد ریال ۲ در هزار
چهار: کلیه اسناد معاملات غیرمنقول و پیش فروش ساختمان طبق ارزش معاملاتی
ردیف مبلغ سند تعرفه
۴-۱ تا مبلغ دو میلیون ریال مقطوعاً ۳٫۵۰۰٫۰۰۰ ریال
۴-۲ تا مبلغ ده میلیون ریال نسبت به مازاد دو میلیون ریال ۸۸۰ در هزار
۴-۳ تا مبلغ پنجاه میلیون ریال نسبت به مازاد ده میلیون ریال ۵۶۰ در هزار
۴-۴ تا مبلغ صد میلیون ریال نسبت به مازاد پنجاه میلیون ریال ۱۸۰ در هزار
۴-۵ تا مبلغ دویست میلیون ریال نسبت به مازاد صد میلیون ریال ۸۰ در هزار
۴-۶ تا مبلغ پانصد میلیون ریال نسبت به مازاد دویست میلیون ریال ۵۰ در هزار
۴-۷ تا مبلغ یک میلیارد ریال نسبت به مازاد پانصد میلیون ریال ۲۵ در هزار
۴-۸ بیش از مبلغ یک میلیارد ریال نسبت به مازاد یک میلیارد ریال ۱۰ در هزار

چنانچه اسناد موضوع بند ۴ بعد از ۶ ماه از تاریخ تنظیم منجر به اقاله گردد حق‌التحریر آن باید معادل ۵۰ درصد محاسبه گردد.

ب: اسناد غیرمالی (موضوع ماده ۱۲۴ اصلاحی قانون ثبت)
ردیف عنوان تعرفه (ریال)
۱ وکالتنامه‌های فروش یا انتقال ۶٫۸۰۰٫۰۰۰
۲ سند وکالت کاری وسایل نقلیه و ماشین آلات راه سازی و کشاورزی ۵٫۰۰۰٫۰۰۰
۳ سایر وکالتنامه‌ها ۴٫۰۰۰٫۰۰۰
۴ تنفیذنامه، رضایت نامه، اقرارنامه، تعهدنامه، متمم قرارداد و اقاله ۴٫۸۰۰٫۰۰۰
۵ اسناد اقرار به وصول یا ابراء یا بذل مهریه ۱۲٫۰۰۰٫۰۰۰
۶ تقسیم نامه برای هر واحد تقسیم مال منقول نظیر خودرو و غیرمنقول مانند زمین، آب و هریک از قطعات تفکیکی ۳٫۰۰۰٫۰۰۰
۷ تعهدنامه دانشجویی که به نفع مراکز آموزش عالی یا آموزش و پرورش و صندوق‌های مربوط به آن‌ها تنظیم می‌شود ۱٫۰۰۰٫۰۰۰
۸ وقف نامه ۸٫۵۰۰٫۰۰۰
۹ وصیت نامه عهدی ۵٫۳۰۰٫۰۰۰
۱۰ وصیت نامه تملیکی ۷٫۵۰۰٫۰۰۰
۱۱ صلح دعاوی غیرمالی ۳٫۵۰۰٫۰۰۰
۱۲ تعویض یا ضم وثیقه ۴٫۰۰۰٫۰۰۰
۱۳ سایر اسناد غیرمالی ۲٫۸۰۰٫۰۰۰
ج: سایر خدمات ثبتی
ردیف عنوان واحد تعرفه (ریال)
۱ فک رهن یا فسخ سند ۳٫۰۰۰٫۰۰۰
۲ پذیرش درخواست اجرای مفاد اسناد لازم‌الاجرا هر پذیرش ۲٫۵۰۰٫۰۰۰
۳ صدور اجراییه هر اجراییه ۴٫۰۰۰٫۰۰۰
۴ سایر درخواست‌های متقاضی در خصوص اجراییه ۱٫۰۰۰٫۰۰۰
۵ صدور اخطاریه هر نفر ۵۰۰٫۰۰۰
۶ امور مربوط به قبوض سپرده هر برگ ۸۵۰٫۰۰۰
۷ تهیه رونوشت از ثبت دفتر هر برگ ۱٫۶۰۰٫۰۰۰
۸ تصدیق مطابقت رونوشت و فتوکپی با اصل هر برگ ۵۰٫۰۰۰
۹ تصدیق مطابقت رونوشت و فتوکپی با اصل از اسناد و مدارک دفترخانه هر برگ ۳۰۰٫۰۰۰
۱۰ تصدیق مطابقت فتوکپی با اصل اسناد مالکیت (موضوع بند ۲۹۹ مجموعه بخشنامه‌های ثبتی) در صورتی که توسط ذینفع تهیه گردد هر برگ ۱۵۰٫۰۰۰
۱۱ صدور گواهی علت عدم ثبت سند و یا ثبت حضور ۲٫۰۰۰٫۰۰۰
۱۲ ثبت عزل یا استعفا یا فسخ وکالت وکیل ۱٫۰۰۰٫۰۰۰
۱۳ گواهی امضاء هر امضا ۱٫۲۰۰٫۰۰۰
۱۴ مکاتبات و استعلام از سازمان ثبت یا سایر ادارات و پاسخ استعلامات هر نسخه ۶۰۰٫۰۰۰
۱۵ استعلام الکترونیکی اطلاعات مؤدی از سازمان امور مالیاتی هر استعلام ۱٫۵۰۰٫۰۰۰
۱۶ پذیرش و ارسال درخواست صدور سند مالکیت به واحدهای ثبتی هر درخواست ۱٫۰۰۰٫۰۰۰
۱۷ ثبت نام حساب کاربری ثنا هر ثبت نام ۷۰۰٫۰۰۰
۱۸ درج بی اعتباری سند یا بخشی از آن ۱٫۰۰۰٫۰۰۰
۱۹ تهیه پرینت از سند مالکیت الکترونیکی ممهور به مهر دفترخانه ۳۰۰٫۰۰۰
د: حق الزحمه خدمات الکترونیکی امور ثبتی
ردیف عنوان واحد تعرفه (ریال)
۱ ورود اطلاعات و ارسال صورتجلسه شرکتهای سهامی عام در سامانه جامع هر صورت‌جلسه ۴٫۰۰۰٫۰۰۰
۲ ورود اطلاعات و ارسال صورتجلسه شرکتهای سهامی خاص در سامانه جامع هر صورت‌جلسه ۲٫۰۰۰٫۰۰۰
۳ ورود اطلاعات و ارسال صورتجلسه شرکتهای غیرسهامی در سامانه جامع هر صورت‌جلسه ۱٫۴۰۰٫۰۰۰
۴ ورود اطلاعات و ارسال صورتجلسه مؤسسات غیرتجاری هر صورت‌جلسه ۱٫۰۰۰٫۰۰۰
۵ ورود اطلاعات درخواست تأسیس شرکت سهامی خاص هر درخواست ۴٫۰۰۰٫۰۰۰
۶ ورود اطلاعات درخواست تأسیس شرکت سهامی عام در دو مرحله هر درخواست ۶٫۰۰۰٫۰۰۰
۷ ورود اطلاعات درخواست تأسیس مؤسسات غیرتجاری هر درخواست ۳٫۰۰۰٫۰۰۰
۸ درخواست اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی حقیقی هر درخواست ۱٫۰۰۰٫۰۰۰
۹ درخواست اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی حقوقی هر درخواست ۱٫۰۰۰٫۰۰۰
۱۰ درخواست اظهارنامه دفتر ثبت تجاری هر درخواست ۶۰۰٫۰۰۰
۱۱ درخواست کد فراگیر اتباع خارجی برای مراجعان دفاتر هر درخواست ۱٫۰۰۰٫۰۰۰
۱۲ ورود اطلاعات تکمیلی در صورت نقص یا ایراد در موضوعات ۱ تا ۷ این جدول ۶۰۰٫۰۰۰
۱۳ انجام خدمات احراز ذی سمت بودن پس از تهیه پیش نویس سند ۵۰۰٫۰۰۰
۱۴ ورود اطلاعات و ارسال اظهارنامه مالکیت اختراعات و علایم تجاری و نشانه‌های جغرافیایی و تغییرات آن ۳٫۰۰۰٫۰۰۰
۱۵ ورود اطلاعات و ارسال اظهارنامه مالکیت طرح‌های صنعتی و نشانه‌های جغرافیایی و تغییرات آن ۴٫۰۰۰٫۰۰۰
۱۶ تعیین تعرفه برای سایر خدمات الکترونیکی که واسپاری خواهد شد با پیشنهاد کانون و تصویب سازمان ثبت

نکات:

۱- پرداخت حق التحریر، قیمت اوراق، قبوض اقساطی و هزینه پست، بالمناصفه بر عهده طرفین است، مگر اینکه توافق دیگری در این خصوص به عمل آمده باشد یا یک طرف عهده‌دار پرداخت تمام آن گردد.
۲- در صورتی که متعهد سند بیش از دو نفر باشند؛ به ازای هر نفر اضافه، مبلغ ۲۰۰٫۰۰۰ ریال به حق التحریر سند اضافه می‌گردد.
۳- حق التحریر وکالت فروش وسایل نقلیه مطابق حق التحریر سند انتقال مالکیت آن می‌باشد.
۴- اسناد اشخاص بی‌بضاعت با تأیید کانون سردفتران و دفتریاران بدون دریافت حق التحریر، تنظیم و ثبت می‌گردد. نحوه تقسیم اسناد مزبور و چگونگی نظارت بر اجرای آن به موجب دستورالعملی است که به پیشنهاد هیأت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران مرکز؛ به تصویب رئیس سازمان ثبت خواهد رسید.
۵- هزینه صدور اجرائیه، مقطوع بوده و دریافت هرگونه وجهی بابت نسخ، تعداد متعهدین و اوراق اضافه ممنوع است.
۶- جهت ایجاد تعادل در فعالیت و حق‌التحریر دریافتی دفاتر اسناد رسمی، سقف سالانه حق‌التحریر دریافتی هر دفترخانه معادل دو برابر میانگین درآمد دفاتر حوزه ثبتی مربوطه در سال قبل خواهد بود.
۷- دفاتر اسناد رسمی کلیه مبالغ موضوع این تعرفه را از طریق شبکه بانکی و به وسیله سامانه پرداخت الکترونیکی (مستقر در دفترخانه) دریافت می‌نمایند.
۸- تعرفه اسناد یا خدمات ثبتی که در آینده ارائه می‌گردد با پیشنهاد اداره کل امور اسناد و سردفتران و تأیید رئیس سازمان ثبت تعیین و ابلاغ می‌گردد.

حق التحریر

برای دریافت نسخه مخصوص چاپ کلیک کنید (لینک کمکی)