راهنمای تصویری تنظیم گواهی امضاء الکترونیک
پنجره اول (اشخاص)
انتخاب موضوع، انتخاب مخاطب، ورود اطلاعات هویتی متقاضی
در این صفحه ابتدا موضوع و مخاطب (جهت ارائه به) گواهی امضاء را از فهرست موجود انتخاب کنید.
سپس اطلاعات هویتی متقاضی را وارد کنید. در صورت لزوم باید اطلاعات ولی، معرف و معتمد و… را هم وارد کرده و ارتباط آن با متقاضی را مشخص کنید. همانطور که در تنظیم سند عمل میکنید.
پنجره دوم (تنظیم و چاپ برگ گواهی امضاء در صورت لزوم)
وارد کردن متن و چاپ آن برای متقاضی فاقد فرم گواهی امضاء
این صفحه در صورتی که متقاضی فرمی برای گواهی امضاء ارائه نداده بود ، تکمیل میشود. همانند متنهایی که قبلا برای تنظیم اینگونه گواهی امضاءها تهیه میکردید. و سپس آن را چاپ میکنید تا متقاضی آن را امضاء کند.
اگر متقاضی فرمی ارائه داده بود (مانند فرم گذرنامه) کلاً با این صفحه کاری نداریم!
پنجره سوم (تایید گواهی امضاء)
اخذ اثر انگشت، اسکن گواهی امضاء، تایید نهایی و امضاء الکترونیک سردفتر
در این صفحه به ترتیب زیر عمل میشود:
۱- برگ گواهی امضاء توسط متقاضی امضاء میشود. چه متقاضی فرمی ارائه داده باشد (مانند فرم گذرنامه) و چه شما متن آن را تهیه و چاپ کرده باشید (مرحله قبل)
۲- اخذ اثر انگشت متقاضی (بر حسب مورد اثر انگشت ولی، معرف، معتمد و… هم اخذ شود)
۳- امضاء فیزیکی و مهر توسط سردفتر. چه متقاضی فرمی ارائه داده باشد و چه شما متن آن را تهیه و چاپ کرده باشید.
۴- اسکن برگ گواهی امضاء.
اسکن گواهی امضاء به دو صورت مستقیم و بارگذاری فایل اسکن شده انجام میگیرد. اگر ویندوز شما ۶۴ بیتی باشد و تنظیمات مربوط به راه اندازی اسکنر را انجام داده باشید و همچنین اسکنر شما از استانداردهای WIA و TWAIN پشتیبانی نماید، میتوانید برگ گواهی امضاء را مستقیم اسکن کنید. در غیر اینصورت باید از قسمت بارگذاری استفاده کرده و برگ گواهی امضاء اسکن شده در این قسمت بارگذاری کنید؛ چیزی شبیه به کاری که در بارگذاری تصویر پیوست نامه در مکاتبه مکانیزه (اتوماسیون) انجام میدهید. توجه داشته باشید که در صورت اخیر حجم تصویر باید حداکثر ۵۰۰ کیلوبایت ، با حداکثر رزولوشن ۲۰۰ dpi باشد.
۵- تایید نهایی و امضاء الکترونیک سردفتر
۶- اخذ نسخه الکترونیک گواهی امضاء
۷- در نهایت شناسه یکتا، رمز تصدیق و شماره ترتیب اختصاص داده شده را به صورت دستی بر روی برگ گواهی امضاء درج کنید.
۸- دریافت نسخه PDF گواهی امضاء از سامانه و ذخیره به صورت مناسب در محل دفترخانه