راهنمای تصویری تسلیم و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

زمان تقریبی مطالعه این مطلب: ۷ دقیقه

راهنمای تصویری تسلیم و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

از اول مهرماه ۱۳۸۹ (۱۳۸۹/۰۷/۰۱) مرحله چهارم فراخوان مالیات بر ارزش افزوده اجرا گردید و دفاتر اسناد رسمی (سردفتران) مشمول این مرحله شده و ملزم به تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده گردیدند. سردفتران جدید که بعد از این تاریخ ابلاغ و حکم گرفته‌اند، تاریخ حکم و ابلاغ را وارد کنند. ← (دفتریاران: عدم مشمولیت)

سامانه عملیات الکترونیک اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

برای تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ابتدا وارد «درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی» به نشانی «my.tax.gov.ir» شوید.

درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی

وارد داشبورد مالیاتی خواهید شد و خلاصه وضعیت مالیاتی شما در نظام مالیاتی کشور نمایش داده خواهد شد.

درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی

از منوهای سمت راست «فهرست پرونده های مالیاتی» و سپس روی «پرونده های درآمد» کلیک کنید.

پرونده های درآمد

از بین پرونده های موجود، پرونده فعلی و صحیح خود را انتخاب و روی گزینه «جزئیات پرونده» کلیک کنید.

اطلاعات پرونده الکترونیک عملکرد

اکنون روی گزینه «ورود به سامانه ارزش افزوده» کلیک کنید.

اگر هیچ عکس العملی نشان نداد، احتمالاً مشکل از تنظیمات مرورگر شماست. روی نوار باریکی که نمایش داده شده کلیک کرده و گزینه …Allow pop-ups for را انتخاب کرده و مجدداً تلاش کنید.

توضیح موقت:
اگر نیاز به بروزرسانی و تکمیل ثبت نام بود، ویرایش اطلاعات ثبت نام به نحو زیر لازم است:
پنجره اطلاعات پایه: مشاغل ششگانه: سایر – مشاغل انفرادی: سایر – اتحادیه صنفی ذیربط: دفاتر اسناد رسمی – اتحادیه صنفی جدید: اتحادیه کشوری-سایر
پنجره پرونده ها: تاریخ مشمولیت: ۱۳۸۹/۰۷/۰۱ (و یا تاریخ حکم و ابلاغ اگر بعد از این تاریخ است)- مرحله مشمولیت: چهارم
پنجره فعالیتها: آیسیک: K7411006 (دفتر اسناد رسمی) – اینتاکد: برای سردفتر ۳۱۱۰۰۴۰ (دفتر اسناد رسمی) ، برای دفتریار ۳۱۱۰۰۵۰ (دفتریار اسناد رسمی)

وارد محیط کاربری سامانه خواهید شد:

اظهارنامه ارزش افزوده

اطلاعاتی در بالای صفحه، سمت چپ مشاهده خواهد شد. به این ترتیب اطمینان حاصل کنید که وارد محیط کاربری خود شده‌اید:

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

برای مشاهده میزان مالیاتی که به صورت آنلاین واریز شده، وارد قسمت «مشاهده پرونده» (بالای صفحه، سمت راست) شوید. دنبال جدول «فهرست پرداختهای علی الحساب» بگردید. مبالغ واریز شده آنلاین، به تفکیک هر دوره مشخص شده است:

فهرست پرداختهای علی الحساب

فهرست پرداختهای علی الحساب

مبلغ پرداخت علی الحساب (آنلاین) دوره مد نظر شما در قیاس با مالیات بر ارزش افزوده متعلقه به حق التحریر شما ۳ وضعیت زیر را خواهد داشت:

  • پرداخت علی الحساب (آنلاین) با مالیات متعلقه به حق التحریر برابر است: در این صورت همه چی به طور صحیح صورت گرفته و نیازی به پرداخت قبض نیست.
  • پرداخت علی الحساب (آنلاین) بیشتر از مالیات متعلقه به حق التحریر است: به نظر می‌رسد در محاسبه حق التحریر اشتباه کرده باشید. مجدداً بررسی کنید.
  • پرداخت علی الحساب (آنلاین) کمتر از مالیات متعلقه به حق التحریر است: احتمالاً به دلیل اختلال سیستمی، مبلغی از ارزش افزوده ها به صورت آنلاین به حساب سازمان امور مالیاتی واریز نشده است.

 

در ادامه، برای تسلیم اظهارنامه، در صفحه اصلی، از قسمت «ثبت نام» روی گزینه «تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بر اساس حکم ماده ۳ قانون تسهیل تکالیف مؤدیان» کلیک کنید.  همچنین برای مشاهده اظهارنامه‌هایی که قبلاً ارسال کرده‌اید، می‌توانید از قسمت «مشاهده و ثبت اطلاعات سایر اظهارنامه‌ها» روی گزینه «مشاهده اظهارنامه‌ها» کلیک کنید.

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بر اساس اطلاعات سامانه مؤدیان

پس از کلیک بر روی «تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بر اساس حکم ماده ۳ قانون تسهیل تکالیف مؤدیان» سامانه منتظر تایید شما برای ورود به مرحله بعد می‌ماند:

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

پس از تایید، وارد مرحله بعد (انتخاب دوره و سال اظهارنامه) خواهید شد:

شماره دوره و سال مالیاتی و سال عملکرد

«سال عملکرد» و «شماره دوره» به صورت پیش فرض صحیح انتخاب شده‌اند. در صورتی که لازم باشد، آنها را اصلاح کرده و سپس روی گزینه «ورود» کلیک کنید.

قبل از ورود به مرحله بعد و تکمیل اظهارنامه، باید پاسخ گزینه‌های زیر را تأیید کنید:

مؤدی گرامی، جهت تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، ابتدا به سؤالات زیر پاسخ دهید

به طور معمول، پاسخ گزینه‌های فوق «خیر» است.

پس از تکمیل، روی گزینه «تایید پاسخ جهت تکمیل اظهارنامه» کلیک کنید.

وارد محیط ثبت اطلاعات اظهارنامه خواهید شد:

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده (بر اساس حکم ماده (3) قانون تسهیل تکالیف مؤدیان)

جدول الف

  • ردیف ۲: ستون بارگذاری از سامانه مودیان: ← خودکار تکمیل می‌گردد. اگر اطلاعات درست بارگذاری شده باشد، این عدد باید معادل کل درآمد شما باشد.
  • ردیف ۲: ستون خارج از سامانه مودیان: ← امکان وارد کردن عدد منفی وجود دارد.
  • ردیف ۲: جمع: ← خودکار تکمیل می‌گردد. (اختلاف ۲ ستون قبلی)
  • ردیف ۲: ستون مالیات و عوارض فروش: ← خودکار تکمیل می‌گردد. (معادل ارزش افزوده ستون جمع)
  • مالیات و عوارض ارزش افزوده فروش کالا و خدمات ← خودکار تکمیل می‌گردد.

با جدول ب و ج کاری نداریم!

جدول د

  • ردیف ۱- مالیات و عوارض متعلقه بابت فروش کالا و ارایه خدمات (نقد و نسیه) ← خودکار تکمیل می‌گردد.
  • ردیف ۴- مالیات بر ارزش افزوده دوره جاری ← خودکار تکمیل می‌گردد.
  • ردیف ۹- مالیات و عوارض علی الحساب پرداختی بابت تبصره (۱) ماده (۱۷) ← خودکار تکمیل می‌گردد، این عدد همان میزان مالیات و عوارضی است که به طور برخط (آنلاین) به حساب سازمان امور مالیاتی واریز گردیده است. به روش هایی که بالاتر گفته شد، صحت آن را بررسی کنید.
  • ردیف ۱۲- مانده بدهی مالیات بر ارزش افزوده ← خودکار تکمیل می‌گردد.

اگر اطلاعات درست بارگذاری شده باشد، ما در این صفحه به وارد کردن هیچ عددی در هیچ فیلدی نیاز نداریم.

پس از کنترل، در انتهای صفحه، گزینه «صحت تمامی مقادیر موجود در اظهارنامه تنظیمی مورد تأیید است.» را تیک زده و روی گزینه «تکمیل و ارسال» کلیک کنید.

وارد محیط زیر خواهید شد:

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده (عمومی و خاص) (بر اساس حکم ماده 3 قانون تسهیل تکالیف مؤدیان)

پس از کنترل، در انتهای صفحه، روی گزینه «تایید نهایی و ارسال اطلاعات» کلیک کنید.

در انتهای صفحه، «شماره ثبت تسلیم اظهارنامه»، «تاریخ ثبت تسلیم اظهارنامه» و «شناسه ثبت نام» مشخص خواهد شد.

شماره ثبت تسلیم اظهارنامه

اکنون می‌توانید آن را چاپ و در سوابق بایگانی و نگهداری کنید.

در صورتی که به هر دلیلی نیاز به اصلاح اظهارنامه را داشتید، فرآیند فوق را از ابتدا مجددا طی کنید. گویا از ابتدا قصد ارسال اظهارنامه را دارید. در ادامه به صفحه‌ای خواهید رسید که گزینه «اصلاح اظهارنامه» دارد. روی آن کلیک کرده و اظهارنامه را این بار به طور صحیح تکمیل و ارسال کنید.

اصلاح اظهارنامه


اکنون نوبت صدور فیش «مالیات و عوارض» (در صورت نیاز) و پرداخت آنهاست.

به صفحه اولیه سایت (https://www.evat.ir) برگردید. در قسمت «قبض الکترونیکی» روی «صدور الکترونیکی قبض پرداخت مالیات و عوارض بر اساس قانون جدید» کلیک کنید.

صدور الکترونیکی قبض پرداخت مالیات و عوارض بر اساس قانون جدید

صدور الکترونیکی قبض پرداخت مالیات و عوارض بر اساس قانون جدید

وارد محیط زیر خواهید شد.

صدور قبض پرداخت برای یک سال و دوره مشخص

صدور قبض پرداخت برای یک سال و دوره مشخص

گزینه «صدور قبض پرداخت برای یک سال و دوره مشخص» را انتخاب کرده و روی گزینه «ورود جهت پرداخت قبض» کلیک کنید.

دستورالعمل پرداخت را برای یک سال و دوره مشخص تعیین نمایید.

«نوع حساب»، «سال عملکرد» و «شماره دوره» را مشخص کرده و روی گزینه «ورود» کلیک کنید

شماره حساب (در تصویر فوق)، حسب اداره کل، شهر و استان متفاوت است

بعد از تایید اخطار مربوطه، وارد قسمت انتخاب شماره حساب و… خواهید شد:

اظهارنامه ارزش افزوده

صدور قبض پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

  • نوع منبع: کالا و خدمات عمومی موضوع ماده ۷
  • مبلغ پرداختی:

سپس روی «ثبت و تایید اطلاعات» کلیک کنید. قبض صادره نمایش داده خواهد شد:

اظهارنامه ارزش افزوده

در پایین صفحه با کلیک بر روی گزینه «پرداخت از طریق درگاه بانک ملی» می‌توانید قبض را پرداخت کنید

اظهارنامه ارزش افزوده

پیام زیر را تایید کرده و وارد محیط پرداخت شوید:

راهنمای تصویری تسلیم و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

راهنمای تصویری تسلیم و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

توصیه می شود آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا رسید پرداخت برای شما ایمیل شود.

 

علاوه بر این قسمت فوق، می توانید از «سامانه پرداخت قبوض برخط مالیاتی» به نشانی «https://payments.tax.gov.ir» برای پرداخت قبض استفاده کنید.


علاوه از این قسمت، می‌توانید قبض‌های صادر شده در پرونده مالیاتی خود مشاهده و از آنجا پرداخت کنید.

اظهارنامه ارزش افزوده

پرتال ثبت نام و خدمات جامع الکترونیک مالیاتی؛ قسمت پرداخت ها/قبض مالیاتی > لیست قبوض پرداخت نشده

یا از این قسمت

راهنمای تصویری تسلیم و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

مشاهده قبوض الکترونیکی