راهنمای تصویری تسلیم و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
از مهرماه ۱۳۸۹ مرحله چهارم فراخوان مالیات بر ارزش افزوده اجرا گردید و دفاتر اسناد رسمی مشمول این مرحله شده و ملزم به تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده گردیدند.
برای تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ابتدا وارد «سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده» به نشانی «www. evat.ir» شوید.
در قسمت «ورود به سامانه» پس از وارد کردن «نام کاربری» و «کلمه عبور» روی گزینه «ورود به سامانه» کلیک کنید.
در صورتی که نام کلمه عبور را فراموش کردید، از گزینه «فراموشی کلمه عبور» استفاده کنید!
وارد محیط کاربری سامانه خواهید شد:
اطلاعاتی در بالای صفحه، سمت چپ مشاهده خواهد شد. به این ترتیب اطمینان حاصل کنید که وارد محیط کاربری خود شده اید:
برای تسلیم اظهارنامه، از قسمت «مشاهده و ثبت اطلاعات اظهارنامه» روی گزینه «تسلیم اظهارنامه عادی» کلیک کنید. همچنین برای مشاهده اظهارنامههایی که قبلاً ارسال کردهاید، میتوانید از گزینه «مشاهده اظهارنامهها» استفاده کنید.
پس از کلیک بر روی «تسلیم اظهارنامه عادی» سامانه منتظر تایید شما برای ورود به مرحله بعد میماند:
ممکن است در این مرحله با صفحه زیر مواجه شوید:
در این صورت باید شماره ملی، کد رهگیری ثبت نام الکترونیکی (کد اقتصادی) و کدپستی محل فعالیت ثبت نام الکترونیک (کد اقتصادی) را وارد کنید.
میتوانید از این لینک وارد «پرتال خدمات جامع الکترونیکی مالیاتی» شوید و اطلاعات کامل را بدست آورید. در بهترین حالت وضعیت پرونده باید روی عدد ۴۵ باشد.
پس از تایید، وارد مرحله بعد (انتخاب دوره و سال اظهارنامه) خواهید شد:
سال عملکرد و شماره دوره به صورت پیش فرض صحیح انتخاب شدهاند. در صورتی که لازم باشد، آنها را اصلاح کرده و سپس روی گزینه «ورود» کلیک کنید.
وارد محیط ثبت اطلاعات اظهارنامه خواهید شد:
با ورود به این محیط، اطلاعات اداره کل، سال عملکرد، طول دوره (همیشه ۳ خواهد بود)، شماره دوره مالیاتی (بهار: ۱، تابستان: ۲، پاییز: ۳ و زمستان: ۴) و مدت دوره مالیاتی (تاریخ شروع و پایان) و همچنین کلیه فیلدهای «اطلاعات مودی» به صورت پیش فرض صحیح انتخاب شدهاند.
به سراغ «جدول ۱: اطلاعات مربوط به فروش و صادرات کالاها و خدمات» میرویم:
در قسمت «فروش کالاها و خدمات مشمول»، کل مبلغ تحریر را که به آن مالیات بر ارزش افزوده تعلق میگیرد، وارد میکنیم. در برخی مرورگرها، قسمت «مالیات متعلقه» و «عوارض متعلقه» و… به صورت خودکار تکمیل خواهد شد. در غیر این صورت آنها را محاسبه و وارد کنید.
در انتهای صفحه، گزینه «صحت مندرجات اظهارنامه تنظیمی مورد تأیید بوده و…» را تیک بزنید.
سپس «نام» و «نام خانوادگی» سردفتر را در فیلدهای مربوطه وارد کنید.
پس از آن، روی گزینه «تأیید و مرحله بعد» کلیک کنید.
وارد محیط پیش نویس اظهارنامه خواهید شد. اطلاعات را بررسی کنید و در صورت تأیید، در انتهای صفحه روی گزینه «تأیید نهایی و ارسال اطلاعات» کلیک کنید.
پس از ارسال، شماره ثبت تسلیم، تاریخ ثبت تسلیم و شناسه ثبت نام به اظهارنامه ارسالی، در صفحه قابل مشاهده خواهد بود. اکنون میتوانید آن ارسالی را چاپ و در سوابق بایگانی و نگهداری کنید.
اکنون نوبت صدور فیشهای «مالیات» و «عوارض» و پرداخت آنهاست.
به صفحه اولیه برگردید. در قسمت «قبض الکترونیکی» روی «صدور الکترونیکی قبض پرداخت مالیات» کلیک کنید.
وارد محیط زیر خواهید شد.
گزینه «صدور قبض پرداخت برای یک سال و دوره مشخص» را انتخاب کرده و روی گزینه «ورود جهت پرداخت قبض» کلیک کنید.
سال و دوره را مشخص کرده و روی گزینه «ورود» کلیک کنید. بعد از تایید اخطار مربوطه، وارد قسمت انتخاب شماره حساب و… خواهید شد:
- نوع منبع: مالیات سایر کالا و خدمات
- مبلغ پرداختی: در پایین صفحه نمایش داده شده
سپس روی ثبت و تایید اطلاعات کلیک کنید. قبض صادره نمایش داده خواهد شد:
در پایین صفحه با کلیک بر روی گزینه «پرداخت از طریق درگاه بانک ملی» میتوانید قبض را پرداخت کنید
همین عملیات را برای «صدور الکترونیکی قبض پرداخت عوارض» تکرار کنید.
علاوه از این قسمت، میتوانید قبضهای صادر شده در پرونده مالیاتی خود مشاهده و از آنجا پرداخت کنید.


پرتال ثبت نام و خدمات جامع الکترونیک مالیاتی؛ قسمت پرداخت ها/قبض مالیاتی > لیست قبوض پرداخت نشده