راهنمای تصویری تکمیل و ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق کارمندان دفاتر اسناد رسمی
در حد امکان سعی شده تصاویر برابر با وضعیت فعلی سایت باشد، با این حال ممکن است به دلیل به روز رسانی سایت، تصاویر کمی متفاوت باشند.
ابتدا وارد سامانه https://salary.tax.gov.ir شوید.
با نام کاربری و کلمه عبور وارد سامانه شوید. نام کاربری و کلمه عبور شما، همان نام کاربری و کلمه عبور سامانه عملیات الکترونیکی مالیات است و با کد ملی سردفتر آغاز میشود.
وارد صفحه مشخصات کارفرما خواهید شد:
در ابتدای کار (فقط برای اولین بار) باید اطلاعات هویتی حقوق بگیر را وارد و ثبت کنید.
برای اینکار وارد منوی حقوق بگیران -> حقوق بگیر جدید شوید.
وارد صفحه اطلاعات هویتی حقوق بگیر خواهید شد:
بعد از وارد کردن اطلاعات هویتی حقوق بگیر(باید قسمتهایی که با رنگ قرمز مشخص شده را کامل کنید)، اطلاعات وارد شده را ثبت کنید.
ما در این صفحه رسته را اداری و مالی، سمت را کارمند، کد اشخاص معاف را عدم معافیت و نوع استخدام را قراردادی انتخاب کردیم. (از آنجا که مرکز پشتیبانی سامانه اطلاعاتی در این زمینه نداشتند، از صحت این قسمت اطمینان ندارم. ولی به نظر میرسد همین گزینهها صحیح باشد)
برای وارد کردن اطلاعات هویتی نفر دیگر، مراحل بالا را تکرار کنید.
نکته: طبق راهنمایی تلفنی مرکز پشتیبانی سامانه مالیات بر درآمد حقوق (شماره تلفن ۱۵۲۶)، اگر کارمند بازنشستهای دارید که وی را بیمه تأمین اجتماعی نکردهاید، نوع بیمه را بیمه نشده، شماره بیمه را ۰ و سابقه را ۳۰ وارد کنید. (در این خصوص لطفا شخصاً تحقیق کنید)
بعد از وارد کردن اطلاعات هویتی تمام حقوق بگیران، اطلاعات ایشان در منوی حقوق بگیران -> فهرست حقوق بگیران مطابق تصویر زیر قابل مشاهده است.
عملیات فوق تنها برای یکبار انجام میگیرد و برای دفعات بعد لازم نیست مراحل بالا تکرار شود.
اکنون برای تهیه فهرست حقوق جدید وارد منوی فهرست حقوق -> فهرست حقوق جدید شوید.
در این صفحه باید سال(پیشفرض انتخاب شده است)، ماه، نوع لیست(پیشفرض انتخاب شده است) و نحوه ثبت لیست(بدون ارسال فایل) را مشخص کنید و ثبت کنید.
کادر نام لیست بر اساس سال و ماه انتخابی شما تکمیل خواهد شد. مثلاً فهرست حقوق آذر ۱۳۹۳
پس از ثبت، وارد صفحه جزئیات لیست خواهید شد:
لیست ایجاد شده همچنین در منوی فهرست حقوق -> فهرست لیستها نیز قابل رویت است:
در صفحه فهرست لیستها بر روی عملیات لیست مورد نظر کلیک کرده و وارد صفحه جزئیات لیست شوید. سپس روی فهرست پرسنل کلیک کنید.
وارد صفحه مشخصات حقوق لیست… خواهید شد:
برای افزودن پرسنل به این لیست در بالا، سمت راست صفحه، روی آیکون زیر کلیک کنید:
وارد صفحه مشخصات حقوق بگیر (ورود اطلاعات حقوق) خواهید شد:
کد ملی حقوق بگیر را وارد کرده و روی آیکون زیر کلیک کنید:
قسمتی از بالای فرم (اطلاعات هویتی حقوق بگیر) خودکار تکمیل خواهد شد. (اگر نشد خودتان تکمیل کنید)
سایر موارد را به ترتیب زیر تکمیل کنید:
- وضعیت محل خدمت: عادی
- آیا پرداخت حقوق مطابق متن ماده ۸۶ ق. م. م میباشد؟ : بله (تیک بزنید)
- نوع پرداختی: ریالی
- نوع ارز: ریال ایران
- تعداد ماههای کارکرد واقعی از ابتدای سال جاری: حسب مورد بین ۱ تا ۱۲
- مسکن: عدم استفاده از مسکن
- وسیله نقلیه: عدم استفاده از اتومبیل
تکمیل قسمت میانی فرم «حقوق ریالی»
- جمع ناخالص حقوق و دستمزد مستمر نقدی ماه جاری: حقوق مطابق لیست بیمه
- پاداشهای موردی ماه جاری (برخی در فیلد سایر پرداختهای غیرمستمر نقدی ماه جاری وارد میکنند): سهم حقوق بگیر از ۱۵ درصد حق التحریر
- عیدی و مزایای پایان سال: به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین «دستمزد روزانه» در لیست بیمه (برای عیدی در لیست اسفند تکمیل شود)
تکمیل قسمت «جمع اطلاعات حقوقی»
- سایر معافیتها: معافیت موضوع ماده ۸۴
- جمع معافیتها و کسورات ماه جاری: ۱ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ (برای عیدی در لیست اسفند ۲ برابر موضوع ماده ۸۴)
- کسر میشود: معافیت بند ۱۰ ماده ۹۱ ق. م. م: (برای عیدی در لیست اسفند تکمیل شود) (معافیت موضوع ماده ۸۴)
- جمع خالص مالیات متعلّقه ماه جاری
مستندات:
میزان معافیت مالیات بر درآمد حقوق (موضوع ماده ۸۴ قانون مالیاتهای مستقیم)
ماده ۸۴ قانون مالیاتهای مستقیم: میزان معافیت مالیات بر درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق از یک یا چند منبع، هرساله در قانون بودجه سنواتی مشخص میشود.
ماده ۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم: پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلفاند مالیات متعلق را طبق مقررات ماده (۸۵) این قانون محاسبه و کسر و تا پایان ماه بعد (۱) ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافتکنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و در ماههای بعد فقط تغییرات را صورت دهند.
تبصره ۱- در مورد پرداختهایی که از طرف غیر از پرداخت کننده اصلی حقوق به اشخاص حقیقی، به عمل میآید، پرداختکنندگان مکلفند هنگام هر پرداخت، مالیات متعلق را با رعایت معافیتهای قانونی مربوط به حقوق به جز معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون، به نرخ مقطوع ده درصد (۱۰٪) محاسبه، کسر و حداکثر تا پایان ماه بعد با فهرستی حاوی نام و نشانی دریافت کنندگان و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل، پرداخت کنند و در صورت تخلف، مسوول پرداخت مالیات و جریمههای متعلق خواهندبود.
بند ۱۰ ماده ۹۱ قانون مالیاتهای مستقیم: درآمدهای حقوق به شرح زیر از پرداخت مالیات معاف است: بند ۱۰ – عیدی سالانه یا پاداش آخر سال جمعا معادل یک دوازدهم میزان معافیت مالیاتی موضوع ماده (۸۴) این قانون.
قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار: قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار
ماده واحده- کلیه کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.
تبصره ۱- مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردهاند باید به مأخذ شصت روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه گردد. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز نماید.
تبصره ۲- در کارگاههایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبالغ فوق پرداخت مینمایند، عرف کارگاه معتبر خواهد بود.
تبصره ۳- رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرای این قانون در صلاحیت مراجع پیشبینی شده در فصل حل اختلافات قانون کار میباشد.
تبصره ۴ – این قانون از تاریخ تصویب لازمالاجرا بوده و جایگزین لایحه قانونی تأمین منافع کارگران مشمول قانون سهیم کردن در منافع کارگاههایصنعتی و تولیدی مصوب ۱۳۴۱ و لغو قوانین مصوب ۱۳۵۹٫۴٫۲۳ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران میگردد.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و چهار تبصره در جلسه علنی روز سهشنبه مورخ ششم اسفند ماه یک هزار و سیصد و هفتاد مجلس شورای اسلامیتصویب و در تاریخ ۱۳۷۰٫۱۲٫۶ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی – مهدی کروبی
در نهایت، بعد از وارد کردن اقلام مالیاتی روی ذخیره کلیک کنید.
همین عملیات را برای سایر کارمندان تکرار کنید.
بعد از ذخیره کردن اقلام مالیاتی کلیه پرسنل، در صفحه فهرست لیستها (فهرست حقوق -> فهرست)، تعداد پرسنل در لیست مربوطه مشخص میشود.
در صفحه فهرست لیستها بر روی عملیات لیست مورد نظر کلیک کرده و وارد صفحه جزئیات لیست شوید. سپس روی خلاصه لیست کلیک کنید.
وارد صفحه اطلاعات کلیدی خلاصه لیست حقوق خواهید شد:
در این صفحه در قسمت خلاصه لیست باید موارد زیر را تکمیل و ثبت کنید:
- جمع حقوق و مزایای نقدی، غیر نقدی، عیدی و پاداش پرداختی / تخصیصی: کل دریافتی تمام کارمندان
- جمع حقوق و مزایای نقدی، غیر نقدی، عیدی و پاداش مشمول مالیات: درآمد مشمول مالیات تمام کارمندان
- جمع مالیات متعلقه: مالیات تمام کارمندان
- جریمه عدم تسلیم به موقع خلاصه لیست ۲٪ (موضوع ماده ۱۹۷): حسب مورد تکمیل شود
- جریمه عدم پرداخت به موقع مالیات ۲۰٪ (موضوع ماده ۱۹۷): حسب مورد تکمیل شود
- بدهی مالیاتی: حسب مورد تکمیل شود
- تاریخ ثبت روزنامه (تخصیص / پرداخت): تاریخی که قصد تکمیل و تایید نهایی لیست را دارید
- تعداد کل کارکنان: حسب مورد تکمیل شود
- تعداد کارکنان خارجی: حسب مورد تکمیل شود
- نحوه پرداخت: حسب مورد انتخاب شود
- مبلغ پرداختی: مجموع مالیاتهای تمام حقوق بگیران که برابر با فیلد جمع مالیات متعلقه خواهد بود.
- مبلغ پرداختی خزانه: (چیزی نمینویسیم)
- تاریخ پرداخت خزانه: (چیزی نمینویسیم)
بعدا پس از تایید نهایی لیست، آیتمهای کدرهگیری و تاریخ ارسال اضافه خواهد شد.
در صفحه فهرست لیستها بر روی عملیات لیست مورد نظر کلیک کرده و وارد صفحه جزئیات لیست شوید. سپس روی تایید نهایی لیست کلیک کنید.
در پاسخ به سوال «آیا از ارسال این لیست مطمئن هستید؟ پس از ارسال، اطلاعات قابل ویرایش نخواهد بود» گزینه بله را انتخاب کنید.
در صورت ارسال موفقیت آمیز لیست با پیغام زیر مواجه خواهید شد:
لیست ارسال شد
شماره رهگیری شما: *****
برای چاپ خلاصه لیست ارسالی، در صفحه فهرست لیستها بر روی عملیات لیست مورد نظر کلیک کرده و وارد صفحه جزئیات لیست شوید. سپس روی خلاصه لیست کلیک کنید. در پایین صفحه روی گزینه چاپ خلاصه لیست کلیک کنید.
برای چاپ خلاصه لیست، برنامه Adobe Flash Player باید در کامپیوتر شما نصب باشد که آخرین نسخه آن را میتوایند از این صفحه دریافت و نصب کنید.
بعد از ارسال، در صفحه فهرست لیستها در ردیف لیست مورد نظر گزینه ارسال شده، تیک خورده است.
برای صدور قبض و پرداخت آن، به صفحه فهرست لیستها بازگردید و روی گزینه عملیات لیست مورد نظر کلیک کنید. در صفحه جزئیات لیست روی گزینه قبض کلیک کنید.
پس از تکمیل فیلدها، روی صدور قبض کلیک کرده و قبض مربوطه را چاپ کنید.
پس از چاپ قبض و برای پرداخت آن، یک مرحله به عقب بازگردید. (Back)
در صفحه جدید روی گزینه پرداخت آنلاین قبض کلیک کنید و مراحل پرداخت را ادامه دهید.
موفق باشید
تهیه کننده: احسان صادقیان، دفتریار دفتر اسناد رسمی ۷۷۸ تهران
post ۳۴۵