پیش خرید و پیش فروش ساختمان با سند تعهد به بیع

زمان تقریبی مطالعه این مطلب: ۳ دقیقه

سند پیش خرید و پیش فروش ساختمان با سند تعهد به بیع انجام خواهد شد

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران شامگاه گذشته در گفت و گوی ویژه خبری در پاسخ به انتقاد آماده نبودن زیرساخت برای تنظیم سند پیش فروش ساختمان در دفاتر اسناد رسمی اعلام کرد: مردم می‌توانند با تنظیم سند تعهد به بیع در دفاتر اسناد رسمی اقدام به پیش خرید و پیش فروش ساختمان نمایند.

ادامه مطلب را مطالعه کنید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، ساعاتی پس از این اظهارات محمد عظیمیان، نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با توضیح بیشتر درباره این نوع سند عنوان کرد: سند تعهد به انتقال یا سند تعهد به بیع سابقه دیرینه در میان اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی دارد و همکاران سردفتر با این سند نا آشنا نیستند.

در ما نحن فیه نیز در صورت مراجعه پیش فروشنده و پیش خریدار به دفاتر اسناد رسمی، سردفتر می‌تواند با اخذ مدارک مربوطه نسبت به تنظیم سند تعهد به فروش اقدام کند. تنظیم این سند نیازمند صدور شناسنامه فنی ساختمان نیست و صرفا با رسمی شدن تعهد طرفین، هر یک از پیش فروشنده و پیش خریدار در تاریخ‌های مقرر و در صورت نقض تعهد از طرف مقابل می‌توانند از دفتر اسناد رسمی درخواست صدور اجراییه نمایند.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۲ کانون سردفتران و دفتریاران با استعلام موضوع تنظیم قرارداد تعهد به انتقال از سازمان امور مالیاتی کشور جهت تعیین مالیات نقل و انتقال سند مربوطه نهایتا موفق به اخذ نظریه سازمان بدین مضمون گردید که تنظیم اینگونه اسناد نیازی به کسب گواهی ماده ۱۸۷ قانون مالیات‌های مستقیم ندارد. از طرف دیگر با توجه به عدم انتقال مالکیت در تنظیم اسناد مربوطه حق‌الثبت اینگونه اسناد نیز به صورت غیرمالی محاسبه خواهد شد.

او یادآور شد: هزینه تنظیم این سند در دفاتر اسناد رسمی در مقایسه با تنظیم اسناد قولنامه عادی در دفاتر مشاورین املاک ده‌ها برابر کمتر است.

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران تاکید کرد: در سال گذشته کمیسیون وحدت رویه کانون سردفتران و دفتریاران درخصوص سوال سران دفاتر اسناد رسمی به این مضمون که تنظیم سند تعهد به بیع در دفاتر اسناد رسمی مجاز است و درصورت مثبت بودن پاسخ، ماخذ وصول حق‌الثبت اینگونه اسناد چه مبلغی است، اظهار نظر کرد: مطابق ماده ۳۰ دفاتر اسناد رسمی، دفاتر اسناد رسمی مکلف‌اند نسبت به تنظیم اسناد مراجعین اقدام نمایند، مگر اینک مخالف با قوانین و مقررات، نظم عمومی و اخلاق حسنه باشد. چون قرارداد تعهد به بیع مشمول هیچ یک از محدودیت‌های مذکور نمی‌باشد، وفق ماده ۱۰ قانون مدنی معتبر و تنظیم آن بلامانع است. ضمنا حق‌الثبت تنظیم اینگونه اسناد براساس ماده ۱۲۴ قانون ثبت به صورت غیرمالی محاسبه و وصول می‌شود که این نظریه مورد تایید سازمان ثبت نیز می‌باشد.

تعهد به بیع - تعهد به انتقال

تعهد به بیع - تعهد به انتقال

تعهد به بیع - تعهد به انتقال

منبع: کانون سردفتران و دفتریاران​


رای وحدت رویه

رای وحدت رویه تعهد به بیع

پیش خرید فروش تعهد بیع
این نوشته در دسته‌بندی نشده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.