آزمون سردفتری و دفتریاری

حقوق جزا ۲ ۱۵
حقوق تجارت ۲ ۱۵
احکام شرعی ۲ ۱۵ احکام اسلامی ۲ ۲۰
قانون دفاتر اسناد رسمی و آیین نامه مربوط ۳ ۱۵ قانون و آیین نامه دفاتر اسناد رسمی ۳ ۲۰
اطلاعات عمومی و هوش ۱ ۱۵ اطلاعات عمومی و هوش ۱ ۲۰

تعداد شرکت‌کنندگان و نمره قبولی آزمون سردفتری ۱۴۰۱

آزمون سردفتری سال ۱۴۰۱ در ۲۵ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد و ۹ هزار و ۵۳۴ نفر در این آزمون پذیرفته شدند. به گفته صفدر کشاورز، سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مجموع پذیرفته‌شدگان آزمون، صلاحیت عمومی ۹ هزار و ۱۶ نفر تایید شده است.

دانلود رایگان سوالات آزمون سردفتری اسناد رسمی

توجه: در صورت وجود اشتباه در پاسخ‌نامه‌ها (کلید سؤالات) هیچ‌گونه مسئولیتی در این راستا متوجه اینجانب نمی‌باشد

سال برگزاری منبع ۱ منبع ۲

۱۳۸۶ – مرحله ۵ به زودی به زودی
۱۳۸۴ به زودی به زودی
نامشخص به زودی به زودی

ماده ۲ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران: اداره امور دفترخانه اسناد رسمی به عهده شخصی است که با رعایت مقررات این قانون بنا به پیشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با جلب نظر مشورتی کانون سردفتران و به موجب ابلاغ وزیر دادگستری منصوب و سردفتر نامیده می‌شود.
تبصره – تا زمانی که در مراکز استان کانون سردفتران تأسیس نشده نظر مشورتی دادستان شهرستان محل و در محل‌های فاقد دادسرا نظر دادگاه بخش محل جلب خواهد شد.

ماده ۳ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران: هر دفترخانه علاوه بر یک دفتریار که سمت معاونت دفترخانه و نمایندگی سازمان ثبت را دارا می‌باشد و دفتریار اول نامیده می‌شود می‌تواند یک دفتریار دوم نیز داشته باشد. دفتریار به پیشنهاد سردفتر و به موجب ابلاغ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برابر مقررات این قانون منصوب می‌شود.

ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است هرساله از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون سردفتری و دفتریاری اقدام نماید. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰٪) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱٪) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می‌شوند. هرگونه انتقال امتیاز موضوع این ماده از جمله انتقال امتیاز موضوع ماده (۶۹) این قانون منوط به قبولی انتقال گیرنده در آزمون مذکور است.
تبصره – برای مشمولان بند «چ» ماده (۸۸) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی، نصاب مذکور در این ماده حداقل شصت درصد (۶۰٪) است.

ماده ۶ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران: اشخاص زیر را می‌توان به سردفتری دفترخانه اسناد رسمی تعیین نمود:
۱– اشخاصی که دارای لیسانس حقوق در رشته قضایی یا منقول از دانشکده الهیات یا دانشکده سابق معقول و منقول باشند.
۲– کسانی که دارای دو سال سابقه خدمات قضایی یا وکالت پایه یک دادگستری باشند.
۳– سایر لیسانسیه‌ها به شرط داشتن سه سال سابقه دفتریاری.
۴– اشخاصی که از مراجع مسلم دارای تصدیق اجتهاد طبق آیین‌نامه‌ای که به تصویب وزارت دادگستری می‌رسد باشند.
۵– دفتریارانی که دارای گواهی قبولی امتحان مخصوص سردفتری و دفتریاری موضوع شق سوم ماده ۱۰ قانون دفتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۱۶ باشند به شرط داشتن پنج سال سابقه دفتریاری.
۶– دفتریارانی که دارای دیپلم کامل متوسطه باشند به شرط داشتن هفت سال سابقه دفتریاری اول.
۷– دفتریاران اول که در تاریخ تصویب این قانون شاغل بوده و ۱۵ سال سابقه دفتریاری اعم از متناوب و مستمر داشته باشند.
تبصره ۱– متصدیان دفاتر اسناد رسمی که تا تاریخ اجرای این قانون با رعایت مقررات قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۱۶ درجه بندی شده‌اند کماکان صلاحیتشان برای تنظیم و ثبت اسناد رسمی محدود به حدودی است که در آخرین اجازه‌نامه آنها ابلاغ شده است.
تبصره ۲– پس از تصویب این قانون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به تطبیق وضع سردفتران که بر اساس قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۱۶ منحصراً در حد قانونی درجات دوم و سوم انجام وظیفه می‌کنند با مقررات این قانون طبق آیین‌نامه‌ای که به تصویب وزارت دادگستری می‌رسد اقدام خواهند کرد.
تبصره ۳– به منظور تربیت کادر علمی و فنی برای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دفتر اسناد رسمی وزارت علوم و آموزش عالی با جلب نظر وزارت دادگستری با توجه به آیین‌نامه‌ای که طبق مقررات این قانون تدوین و به تصویب وزارت علوم و آموزش عالی و وزارت دادگستری خواهد رسید از طریق تشکیل کلاس‌های مخصوص یا تأسیس رشته‌ای خاص در دانشکده‌ها یا منظور نمودن فنون مزبور در برنامه‌های تحصیلی آموزشگاه‌های عالی اقدام خواهد کرد. فارغ‌التحصیلان رشته مزبور بر سایر داوطلبان سردفتری و دفتریاری حق تقدم خواهند داشت.

ماده ۷ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران: دارندگان دانشنامه لیسانس را بدون کارآموزی و دارندگان دیپلم کامل متوسطه را به شرط یک سال کارآموزی می‌توان به دفتریاری دفاتر اسناد رسمی انتخاب نمود. دفتریارانی که در تاریخ تصویب این قانون به دفتریاری اشتغال دارند کماکان دفتریار شناخته می‌شوند.
تبصره – کفیل دفترخانه باید واجد همان شرایط باشد که برای سردفتر مقرر است.